Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

VNÍMÁNÍ

VNÍMÁNÍ
Je to poznávací proces pomocí, kterého odrážíme předměty a jevy jako celek ( se všemi jeho vlastnostmi)

Základem procesu vnímání je analyticky-syntetická činnost mozku
1. fáze - Analytická
smyslová analýza
dochází k podráždění analyzátoru a po té si analyzátor vyberou určitou vlastnost, kterou je schopen zpracovat
2. fáze – Mozková analýza (Subfáze)
po dostředivých drahách do centrového místa analyzátoru
pak vznikají počitky
3. fáze – Mozková
dochází ke spojení jednotlivých počitků v jeden nový celek a tím vzniká nový obraz tohoto předmětu,3

Vjem = obraz (součet počitků) + minulá zkušenost


Vnímání
1. Vnímání tvaru a velikosti
odráží vlastnost jako je výška, tvar a šířka
analyzátorem jsou oči, ruce, ústa (malé děti)
záleží na dosavadní zkušenosti ( dítě vnímá pokoj jako obrovskou místnost, protože ve větší nebylo)

2. Vnímání prostoru
vpravo, vlevo, nahoře, uprostřed ,...
zrak, sluch, ale člověk ho vnímá i pohybem
malé děti nevnímají prostor

3. Vnímání pohybu
registrujeme změnu polohy předmětu
zrak, sluch, hmat
záleží na tom jestli pozorovatel se sám pohybuje, pak se mu daleko hůře vnímá pohyb v okolí

4. Vnímání času
nemáme na něj žádný analyzátor
je založeno na vlastní zkušenosti, u dětí až od vstupu do školy
děti zaměňují minulost s budoucností


Vlastnosti
1. Zaměřenost
objekt se zaměřuje na figuru a pozadí
zaměřuji se na figuru – co nebo koho si vyberu záleží na činitelích – věk, city, ..

2. Výběrovost
vybírám si to co na sebe nechám působit
prevence přetížení
jsou zde zase kritéria výběru

3. Strukturovanost
každý podnět vnímáme jako strukturu
např. židle = nohy+ sedátko + opěrátko

4. Pregnantnost

5. Konstantnost
podnět vnímáme stejně i v jiné poloze


Poruchy vnímání

Smyslová klamy:
je založeno na tom, že vzniká nedokonalý obraz předmětu vlivem nedokonalosti analyzátorů
jsou běžnou součástí života
kouzelníci, móda (černá zužuje)
klam – pohybu, času, zrakové, sluchové, chuťové
Iluze = smyslový klam
podnět je skutečný, ale vjem není – je to zkreslené
nepřesný obraz předmětu, který je ovlivněn subjektivním činitelem (nejčastěji emocemi)
např. křoví mi připadá jak vlk


Článek podporuje:
židle, stoly, lamelové polohovací rošty, matrace

Žádné komentáře:

Okomentovat