Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

UMĚNÍ A LITERATURA PROTI VÁLCE

- válka byla to nejhorší, co lidstvo potkalo => lidé měli strach => snaha o tom psát
- literatura ve filosofii popisuje, jak válka zasáhla do života lidí

a) STAROVĚK
- války popisovány v eposech: Homér
- „Illias“ - posledních 51 dní posledního 10. roku obléhání Tróji z pozice řeckých vojáků
- spor krále Agamnemóna s nejvýznamějším bojovníkem Achillem. Spor o princeznu, kterou chtějí oba => Achiles odchází z bojů => řecká vojska odpadávají => přítel Partokos chce pomoci => vzal si Achillovu výzbroj x zavražděn Hektorem => Achilles nešťastný => bojuje, zabil Hektora a 9 dní ho vláčel kolem hradeb
- „Odyssea“ - posledních 41 dní před návratem Odyssea do rodné Ithaky - Athéna mu pomáhá při jeho pouti
- historický popis válek:
- Herodotos: „Dějiny“ - dějiny Řeckoperských válek
- Thukydidés: „Dějiny Peloponézských válek“
- hodnotící díla:
- Řecko: Aischylos: „Peršané“ - konflikt dvou národů, morální drama
- Euripidés: „Médea“
- Řím: Galius Julius CAESAR: „Zápisky o Válce galské“

b) STŘEDOVĚK
- války jsou popisovány v kronikách, snaha o zachycení chronologie

c) RENESANCE
- literatura se nezaobírá válkou, zaobírá se člověkem
- v umění antické náměty z války
- Michelle de MONTAIGNE: „Eseje“ - rozsáhlé kritické literární dílo, na pomezí mezi úvahou a popisem, glosuje určité události, zaobírá se jimi, jak by je řešil

d) ROMANTISMUS
- nepopisuje války, jenom revoluce - boj nespokojené části obyvatel proti vládnoucí vrstvě
- Walter SCOTT - „Ivan Hoe“ - historický román, čerpá z období vlády Richarda I. Lví Srdce, za něho vládne jeho národ x likviduje národ, jako obránce se staví Ivan Hoe a Robin Hood
- Alexandr Sergejevič PUŠKIN: „Kapitánská dcerka“

e) REALISMUS
- zabývá se spíše sociálními problémy, než válkami
- v umění zachycení válečných scén jako reakce na revoluce - Evžen Delairou

f) 20. STOLETÍ
- v důsledku válečných konfliktů
- Erich Maria REMARQUE: „Na Západní frontě klid“ - hlavním hrdinou student (trochu autobiografie), který se rozhodne s kamarády jít na frontu x už ve výcviku zjišťuje, že je to jenom dril, že nikdo nerespektuje jejich názory => fronta, snaha přežít => vývoj povah kamarádů => úvahové, popisné
- volné pokračování „Cesta zpátky“
- Ernest HEMINGWAY:
- „Sbohem, armádo!“ - inspirace zážitky 1. světové války, autobiografické prvky
- americký dobrovolník, účastní se bojů na jižní frontě, ztrácí iluze - bez ohledu na lidské ztráty tahanice o území => dezertuje, utíká do Švýcarska, zraněn, seznámí se se zdravotní sestrou x nemůžou se vzít, ona otěhotní a umírá při porodu => vrací se mu hrůzy x dítě žije
- „Komu zvoní hrana“ - americký dobrovolník, bojuje proti fašistům ve Španělsku, seznámí se s dívkou, zamilují se x dostane rozkaz vyhodit most x tvrdě chráněn, položí nálože x odhaleni => on i jeho dívka zůstávají, umírají
- Jaroslav HAŠEK: „Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války“ - Švejk typická venkovská lidová postavička, zesměšňuje důležité vojenské události
- Karel Čapek: reaguje před válkou, symbolické hry - varuje před zneužitím techniky proti lidem
- „RUR“ - lidé vymýšlí roboty x zdokonalí se a předčí lidi => vládnou, vyhlazují lidi, profesor je chce zničit - Primus a Helena x brání jeden druhého => cit => nechává je žít

- 2. světová válka:
- Thomas MANN: „Mario a kouzelník“ - vznik a vývoj italského fašismu x alegoricky popisuje na postavě mrzáka, jakým způsobem ovlivňuje lidi - dokáže je hypnotizovat
- Lion FEUCHTWANGER: „Čekárna“ - vývoj fašismu v německu
- „Gója, čili trpká cesta poznání“ - prolínání soukromého života s okupací Francouzů
- Erich Maria REMARQUE: „Čas žít, čas umírat“ - o vývoji fašismu, o osudech vojáků
- romány zachycující 2. svět. válku: Heller: „Hlava 22“
- umění: vznikají určité směry - odrážejí strach (Dallí: Surrealismus, Picasso: Kubismus, Surma: expresionismus (zakladatel Munk: „Výkřik“)

Žádné komentáře:

Okomentovat