Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

VÝVOJ ČESKÉHO DIVADLA

- divadlo je založeno na základě dialogu, během kterého se odehrává děj
- jedná se o jevištní předvádění před publikem
- jevištní scény a postupy
- typy: tragédie a komedie (situační, jazyková, frašky, parodie, komedie)
- divadlo vzniká ve středověku

1) STŘEDOVĚK
- náboženské hry: pašijové a mariánské
- „Hry o třech Mariích“ - „Mastičkář“ - fraška - původně mezihra, potom pro komediální záležitost na tržiště
- tři Marie chtějí nabalzámovat tělo kristovo => scéna z nákupu mastí
- poprvé není hrdinou šlechtic, jedná se o obraz středověkého trhu

2) RENESANCE
- česká renesance se na divadlo nezaměřuje, je spíše úvahová
- až v přelomu renesance a baroka píše Komenský: „Schola ludus“ = „Škola hrou“

3) BAROKO
- hry mají úvahové a rekatolizační texty, pouze v neoficiální literatuře venkovská interludia a frašky
- interludia: mezihry, krátké frašky v přestávkách her, z měšťanského prostředí, zesměšňují konkurenci, nespolečenské chování, způsob života, žebříčky hodnot, přílišnou snahu dostat se výš

4) NÁRODNÍ OBROZENÍ
1) Divadlo v Kotcích - 1771, vydána 1 Česká hra: „Kníže Honzik“
- přírodní divadlo, hráli pod širým nebem
2) Nosticovo divadlo - 1783
- česky hrají jenom o víkendech => krachují => Stavovské divadlo (1789)
3) Divadlo Bouda (fungují pouze 3 roky) - vlastenecké divadlo v horní části Václavského náměstí, velká
navštěvovanost x muselo být zrušeno pro architektonické opravy
- ústřední osobností Václav Thám
4) Stavovské divadlo - koupily České stavy
- zakladateli byli Václav Thám a Václav Kliment Kucpera
- romantické hry Smetany, Fibicha a Dvořáka

5) REALISTICKÉ HRY
- největší rozkvět divadla
- Alois JIRÁSEK - historické hry
- „Jan Roháč“, „Jan Hus“, „Jan Žižka“
- Alois a Vilém MRŠTÍKOVI : „Maryša“
- drama - premiéra v Národním divadle v roce 1894, báli se špatné kritiky x byla příznivá
- jedno z prvních realistických dramat - rychlý dějový spád, psaná v slováckém nářečí
- dobře vykresleny charaktery postav
- děj na slovácké vesnici - mlynář Vávra (špatná povaha) - usiluje o Maryšu pro peníze x Maryša miluje Francka (x je odveden na vojnu) => na donucení si bere Vávru. Když se Franck vrátí, řeší Maryša dilema, má rozbroje s Vávrou => otráví ho

6) MODERNÍ SMĚRY
- impresionismus - vznik v pol. 19. stol. - z Barbysonských malířů (malovali krajinu venku, ne v ateliéru) - snaha o zachycení atmosféry krajiny
- snaha zachytit krajinu krásným popisem, vyjadřují názory a pocity x kladně - nejraději mají krajinu při rozednění
- symbolismus - vznik v 80. letech 19. stol. ve Francii x inspirovali se Poem - báseň Havran
- užívání slov mnohoznačných, kde se původní význam pomocí metafor mění, snaha obracet významy symbolů
- Fráňa ŠRÁMEK: „Léto“ - líčí všechny své pocity
- mladý chlapec se seznámí se starší ženou (intelektuálka) - bere tu náklonnost jako zpříjemnění prázdnin x nakonec se do něho zamiluje
- „Stříbrný vítr“ - impresionistický román, oslabená dějová linie - hodně popisů jeho pozorování, jeho úvah o lidech a o životě
- volně řazeny epizody ze života hl. hrdiny - Jan Ratkin - studentem gymnázia - líčeno v době dospívání, kdy si ani s otcem, ani s profesory nerozumí => do konfliktu s nimi, rozumí si jenom se strýcem x ten se zastřelí. Rozumí si s jedním z profesorů - snaží se mu ukázat, jak přežít
- hledá přítelkyni, které by záleželo na citu x nakonec potkává tu pravou x nedokážou na sebe promluvit
- Viktor DYK: „Zmoudření Dona Guijota“ - líčí jej jako snílka x nechává jej zemřít
- ideály jsou nenaplnitelné

7) POČÁTKY 20. STOLETÍ
- šantány, kabarety, Červená sedma
- kabarety - literární kavárny, kde vystupují mladí lidé => kabaret = zábava
- Červená sedma - kabaret, vznik 1909
- studentský kabaret - studenti z Hradce Králové se tam schází, zakladatel Jiří Červený + bylo 7 členů
- na počátku parodovali klasické divadelní hry, poté improvizované dialogy
- autorský kabaret - historické události i aktuality
- moderní tance a hudba, vlastenecký, protirakouský => po 1918 oblíbený

8) 1. POLOVINA 20. STOLETÍ
- bratři Čapkové a jejich hry
- Divadlo Emila Františka BURIANA (D 34 - 40)
- lidové divadlo, výchovné, levicově orientované, určené obyčejným lidem
- autorské divadlo, hlavni postavou, šéf, režisér, navrhoval výstupy, scénu, hudbu
- více výchovná funkce - pro vzdělávání lidí, adaptace starších divadelních her x aktualizace na soudobé podmínky
- „Evžen Oněgin“, „Každý pro vlast“, „Chceme žít“, „Švejk“, „Vojna“
- Osvobozené DIVADLO
- vznik jako součást devětsilu
- profesionální scéna, vychází z poetismu => chce pobavit diváky
1. období: 20. léta, ovlivněno poetismem
- snaha lidi bavit, aby byly hry zábavné, nemají linii - jednotlivé vstupy, příběh skládán z písniček, pantomimických čísel, baletních čísel, hraných čísel
- „Vest pocket revue“ - ze studentského prostředí
- studenti střední školy se domluví, že vytočí profesora => jakoby s ním jedou na cestu kolem světa => změny vyprávění, žánrů, muziky
- parodie na sladký život zámožných lidí, založeno na slovních hříčkách, mnohoznačnosti slov
- předpokládají jisté vzdělání
- „Smoking revue“
2. období: 30. léta, hospodářská krize => divadelní hry komentují vývoj událostí => podplácení, nezaměstnanost => narážky, angažované hry => oblíbené
- ve hrách vystupují dva klauni - bílé obličeje, zvýrazněné oči a pusa, hrají zástupce lidu
- „Caesar“, „Pěst na oko“, „Kat a blázen“

9) MEZIVÁLEČNÉ OBDOBÍ
- Ladislav VANČURA: „Jezero Ukurewe“ - jak se kolonizuje Afrika => národ, který utlačuje jiný národ
- 1944 uzavření divadel

10) PO VÁLCE
1. OBDOBÍ:
Jan DRDA: „Hrátky s čertem“ - pohádková divadelní hra, alegorické, vznikla za okupace => peklem míněni fašisté, proti násilí
- kombinuje 3 pohádky: „Hloupý Honza“, „Tři přání“, „Strašidelný mlýn“
- postižení charakteru českého lidového hrdiny Martina Kabáta, který se vrací domů z vojny, potkává loupežníka x je to lenoch a strašpytel, který se živí okrádáním lidí. Potkává kouzelného poustevníka, který se snaží předstírat svatost x je krutý. Káča se snaží seznat manžela => každý před ní utíká, čert si ji vezme do pekla => Martin pro ni jde, zachrání Káču, díky přáním vylepší ostatní lidi x musí zůstat s Káčou
- „Dalskabáty hříšná ves aneb zapomenutý svět“ - má lidi strašit, svádět je k hříchům
- do lesa zabloudí ženská, rozhodne se čerta zlidštit => uklidí mu, začne mu vařit + uláme mu rohy, tupíruje mu ocas, nakonec mu ho usekne sekyrou => peklo pošle dalšího čerta, vystupuje jako duchovní => lidé díky němu na špatnou cestu x hodný čert s bábou všechno zachrání

2. OBDOBÍ:
- bylo zpolitizované - normalizace

3. OBDOBÍ: uvolnění
František HRUBÍN: „Srpnová neděle“ - odehrává se o prázdninách u jihočeského rybníka, pozoruje typy lidí, všímá si přetvářky, závisti a pomluv + mladých, kteří s chováním rodičů nesouhlasí, je to čisté chování, dávají rodičům najevo, jak by měli žít
- text-appealy - Suchý a Vyskočil
- obdoba her osvobozeného divadla - próza, básně, muzika, tanec
- vznikají divadla malých forem - literární část, písně, básně, tanec, založeno na Jazzu, snaha o nadsázku
- SEMAFOR - Suchý a Šlitr - Suchý světák, Šlitr zabedněný úředník

Žádné komentáře:

Okomentovat