Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ANTICKÁ A ŘECKÁ LITERATURA

ANTICKÁ LITERATURA (8. st. př. l. - 5. st. n. l.)
- antická kultura: Staré Řecko, Římská říše
- Řekové - výhodná zeměpisná poloha - na rozhraní egyptské, mezopotámské a staroegyptské literatury x Římané si Řeky podmanili => přebírají písmo
=> řecké písmo se rozšířilo do střední a západní Evropy - literatura se stala zprostředkovatelem mezi řeckou a západoevropskou vzdělaností


ŘECKÁ LITERATURA (8. - 1. st. př. l.)
I. OBDOBÍ ARCHAICKÉ - do 7. st. př. l.
- v temném období, prehistorická ( v ústním podání) literatura, kterou tradovali AIDDOVÉ za doprovodu lyry
. z jejich písní vznikla lyrická epika
1) Epika
a) MYTOLOGIE - vystupují bozi, polobozi, hrdinové, králové, bájná zvířata - vychovávali lidi
- bohové:
1. generace: bohové nebe a země
2. generace: Kronos - bůh, jedl své děti, aby ho nesesadili x nesnědl Dia (matka ho zachránila)
3. generace: Zeus - k moci se dostal válkou proti otci
- další: Poseidon (moře), Héra, Deméther, Hádes, Hestia, Áres (válka), Afrodita (láska, krása, syn Amor), Dionýsos (víno), Héllos (slunce), Eros (svár)
- bohové mají dobré i špatné vlastnosti
b) EPOS - Homér
- napsal Illias a Odyssea - původně otrok, rybář x když oslepl, stal se z něho básník
- „Illias“ - posledních 51 dní posledního 10. roku obléhání Tróji z pozice Řeckých vojáků
- 16 000 veršů, rozděleno na 24 zpěvů
- spor krále Agamnemóna s nejvýznamějším bojovníkem Achillem. Spor o princeznu, kterou chtějí oba => Achiles odchází z bojů => řecká vojska odpadávají => přítel Partokos chce pomoci => vzal si Achilovu výzbroj x je zavražděn Hektorem => Achiles nešťastný => bojuje, zabil Hektora a 9 dní ho vláčel kolem hradeb, pak ho na rozkaz bohů musí vydat => pohřben
- „Odyssea“ - posledních 41 dní před návratem Odyssea do rodné Ithaky
- spisovný, knižní jazyk
- Ithacký král Odysseus se vrací z války, bloudí x Athéna, dcera Diova mu pomáhá při jeho pouti

2) Lyrika
a) ELEGIE - autor Archilochos - lidová báseň, zpívala se za doprovodu flétny - obsahovala ponaučení
b) MONODICKÁ LYRIKA - básně přednášené 1 člověkem za doprovodu lyry
- Sapfó - šlechtična z Athén, utekla na ostrov Lezbos, kde založila školu múz pro dívky - námět: škola múz, její soukromý život, náboženské a svatební písně
- jediná žena, která psala - inspirace pro ostatní básníky
- Anakreón - tvořil na zakázku
- Anakreóntika - víno, ženy, zpěv - milostná a pijácká literatura
- psal náhodně, jeho následníci vydali jeho díla ve sbírce - popisoval obyčejné vlastnosti, špatnosti lidí - dílo: „Anakreonteia“ - námětem pití ženy

3) Bajka
- Aisópos (Ezop) - potulný básník, vytváří typy postav (symboly)
- „Bajky“ - „Závistivý pes“ - pes, který leží v seníku a nechce dovolit volům, aby žrali seno, i když jemu je k ničemu => jako s lidmi, kteří vlastní něco, co nepotřebují x nikdy by to nedali člověku, který to opravdu potřebuje
- „Husy a jestřáby“ - pásli se na louce. Přišli myslivce a zastřelili husy, protože se nestihly vznést tak rychle jako jestřábi - lidé mají trénovat svaly a ne tělo
- Bajka - veršovaný útvar, alegorický
- vystupují zvířata nebo věci, kteří jednají jako lidé - karikuje špatné lidské vlastnosti, na konci ponaučení
- nejčastější postavou liška: „Vrána a Liška“ - symbolizace určitého typu lidí


II. OBDOBÍ ATTICKÉ - do popředí Attika (centrem Athény)
- Athénská kultura: všestranný rozvoj člověka (psychický i fyzický), demokracie => mohou se podílet všichni lidé
- z dionýzií (slavnosti) vzniká drama a komedie - zpívají se písně - smutné = tragédie, veselé = komedie
- mytologické náměty, jen vyjímečně historické; mluvení, zpívání, tanec
- na začátku pouze sbor, vyprávěl celý děj, později vůdce sboru hercem, 2. - 3. herce vytvořili dramatikové
- ženy nesměly vystupovat => masky
1) Tragédie
- Aischylos - žil v Athénách, bojoval proti nepřátelům => náměty z válek
- „Peršané“ - konflikt 2 národů, morální drama
- armáda se žene na Athény x ty brání svobodu a vítězí => bohové trestají peršany
- „Upoutaný Prometheus“ - mytologický námět
- symbol dobra, spravedlnosti, svobody => inspirace romantikům
- „Oresteia“ - dramatická trilogie na historickou událost
- 1. část: Agamnemón, 2. část: Obětující ženy, 3. část: Usmířené bohyně
- Agamnemón po svém návratu byl manželkou a jejím milencem zavražděn (chtěl se ujmout vlády). Jeho syn Orthés se pomstil a zabil matku a jejího milence => lid s tím souhlasil x on sám měl výčitky => => odešel z města

- Sofokles - dramatik z bohatých vrstev - zabýval se vztahy mezi lidmi - psychologicky propracované
- „Antigona“ - zaživa zazděna za to, že pohřbila svého bratra, který byl prohlášen za zrádce => zavražděna za to, že byla příliš ctná a milovala bratra
- „Král Oidipus“ - základní děje drama se odvíjí od mezilidských vztahů v rodině
- vztahy reálné, ti hlavní, co rozhodují jsou muži

- Euripidés - největší reformátor - dokonalá psychologie, postavy se vyvíjí
- „Médea“ - kouzelnice, která pomohla Jásonovi ukrást zlaté rouno
- drama o ženě, která se musí vzdát manžela i dětí kvůli novému sňatku svého muže x je hrdá => oba syny zabije a odchází

2) Komedie - původně bez jednotného děje, později typizace postav
- kritické - kritizují řeckou společnost, aristokracii a zámožné vrstvy
- Aristofanés - žije za Peloponézských válek => zesměšňuje je
- „Mír“ - protiválečné
- „Jezdci“ - politická satira na jezdce

3) Historické knihy
- Herodotos - „Dějiny“ - dějiny řeckoperských válek
- pokračovatel Thukydidés - „Dějiny Peloponézských válek“

4) Řečnictví - vznik řečnického stylu
a) OSLAVNÉ - opěvování vojevůdců a politiků
- Isokratés - oslavné řeči na Filipa Makedonského
b) POLITICKÉ - Démosténes - „Filipiky“ - řeči proti Filipu Makedonskému
c) SOUDNÍ - obranné - počátky soudních řečí panovníků

5) Filosofická próza - psáno formou dialogů (rozhovorů)
- filosof polemizuje s nějakým žákem nebo oponentem - každý dodává argumenty, aby dokázali své tvrzení
- Platón - učitelem byl Sokrates => Platón pokračovatelem jeho myšlenek
- cestoval po středomoří, po návratu založil vlastní filosofickou školu
- „Faidros“ - rozhovor mezi Platónem a žákem Faidrem - co je pravda, láska a jak psát literaturu tak, aby byla pravdivá i umělecká
- „Symposion“ = hostina - zaznamenání několika řečí
- rozhovory na téma láska, rozdělil ji na pozemskou - mezi mužem a ženou, a nebeskou - mezi 2 muži
- láska je psychická, ne jenom fyzická

- Aristoteles - otec osobním lékařem Filipa Makedonského
- zakladatel mnoha vědních disciplín
- „Rétorika“ - věda o řečnictví - praktické rady, jak dobře vytvářet rady
- „O vzniku a zániku“ - zabývá se vznikem a zánikem života
- „Poetika“ - věnuje se způsobu života


III. OBDOBÍ HELENISTICKÉ (4. - 1. ST. Př. L.)
- pronikají orientální vlivy
- vznikají Idyly - zabývá se popisem venkovské krajiny
- pastýř pase ovce a navštíví ho krásná dívka => milostné téma

Žádné komentáře:

Okomentovat