- filmoví tvůrci si berou díla jako předlohy díky vzniku filmového umění - postrádají náměty
- film vzniká na konci 19. století - 1895 Bratři Lumierové vymysleli kinematograf
- 1. představením bylo zachycení příjezdu lokomotivy
- na počátku 20. století vznikají kina - Viktor Ponrepo - 1926 přinesl kinematograf do Čech, 1907 1. kino v Praze
- z počátku němý film do 1930 - grotesky
- nafilmovány scény, mezi nimi tabulky s textem, které charakterizovaly děj
- námět: situační komika - někdo byl nešika, něco provedl, nebo tam byl padouch, který chtěl někomu ublížit => někdo mu v tom zabránil
- k tomu pouštěn gramofon, nebo hrál klavír, nebo orchestr
- Charlie Chaplin, Lauer Olivier Hardy
- 1930 vzniká film se zvukem - přidán k tomu zvukový pás
- po 1935 se v USA objevují 1. barevné filmy - u nás rozvoj až v 50. letech
- literární dílo položeno na hře se slovem x film to musí nahradit
- film musí zlikvidovat postavu vypravěče, nahrazeno vizuální podobou - snaha dodržet atmosféru knihy
- přizpůsobování: snaha dodržet atmosféru prostředí pomocí výpravy, kostýmů a přiměřeného prostředí
- při natáčení filmů dochází k aktualizaci (jazyk, podtext - snaha aktualizovat na soudobé politické poměry)
- realizace filmu:
- film musí volit chronologii nebo retrospektivu
- paralelní pohled v konkrétní době do různých prostředí
- asociativní filmy - řadí děj stejně jako v knize x méně časté
- kamera: dílo může být nafilmováno v realistické, snové nebo pohádkové kameře
- snová = u pohádek x fantastické, snové
- počítačová technika + filmové triky: dobrodružné, sci-fi, pohádkové hry + důležitá scénická hudba
- záleží i na obsazení
- režiséři:
- Otakar Vávra: „Krakatit“, „Romance pro křídlovku“
- Karel Zeman: „Vynález zkázy“
- Jiří Trnka: loutkové scény
- Martin Fryč: Hry osvobozeného divadla
- Juraj Herc: „Spalovač Mrtvol“, „Petrolejové lampy“
- Jiří Menzl: „Ostře sledované vlaky“
- Juraj Jakubisko - pohádkové filmy
- Miloš Forman: „Přelet nad kukaččím hnízdem“
- Federico Fillini: „Sladký život“, „Satiricon“
- Luebino Visconti: „Smrt v Benátkách“, „Cizinec“, „Soumrak Bohů“
- Victorio de Sica: „Horalka“, „Slunečnice“
- Ingmar Bergmau - společenská a psychologická dramata: „Hosté“, „7 pečetí“, „Večeře páně“
- Lui Bunuel: surrealismus - „Zlatý věk“, „Ztracenci“
LITERÁRNÍ DÍLO A JEHO POVAHA: „Ostře sledované vlaky“
- kniha: smíšené - ze začátku retrospektivně, chronologicky + vzpomínky x film: chronologické vypravování - některé retrospektivní části vyprávěny
- odehrává se 1945, během dvou dní x ve filmu tak dva týdny
- snaha o stejné zachycení prostředí x střídány styly (symbolismus, surrealismus, naturalismus) x filmaři - nechali to jenom vyprávět realisticky
- kniha emotivnější, citovější - film tuto rovinu pomíjí
- ve filmu se zaobírají pouze záležitostí získávání sexuálních zkušeností x v knize pouze vedlejší dějová rovina
- úvahy o kolaboraci, pseudovlastenectví, úvahy o přetvářce, fatálnost
- kniha plná symbolů, ty film vypouští
- v knize srovnává oči zvířat s očima lidí
- alegorie na židovské transporty, snaha Němců oslepit národ x to film vypouští
- erotika v knize vedlejší dějová linie, ve filmu nejdůležitější
- jazyk - zachováno
Žádné komentáře:
Okomentovat