Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ceny

- jsou pro zákazníka velmi důležité (podle jejich výše se spotřebitel rozhoduje zda - li vydá za
výrobek peníze či nikoliv (nízká cena - kupuje, vysoká cena - nekupuje)

- význam ceny - uvádí do rovnováhy nabídku a poptávku (rovnovážná cena)
- ovlivňuje zdroje
- pro spotřebitele představuje úhrn fin. prostředků, aby výměnou obdržel jinou
hodnotu
- pro výrobce je stanovení ceny klíčovým rozhodnutím, které ovlivňuje další činnost
firmy

cenu ovlivňuje
- situace na trhu
- stanovení nákladů (kalkulace)
- konkurence
- nabídka a poptávka
- kvalita zboží a jeho vzhled
- cena zastupitelných výrobků
- reklama, móda

- stanovení ceny - cena = náklad + zisk
zisk = cena - náklady
náklady = cena - zisk
- náklady určujeme podle kalkulačního vzorce

- druhy cen - pořizovací (cena pořízení + vedlejší poř. náklady)
- pořízení (u cenných papírů)
- na bázi vlastních nákladů (u vlastní výroby)
- reprodukční (bezúplatné převzetí - darování, dědictví)

Žádné komentáře:

Okomentovat