je to literárněvědná škola, která se rozvinula v Rusku a SSSR v 10. a 20. letech 20. st. Představitelé: Vittor Sklovskij, Boris Tomaševskij,...
zdůrazňoval formu lit. díla, o které tvrdil, že si vybírá svůj obsah
formalisté chápali lit. jako soubor "technických postupů" a jako "ozvláštněné vidění světa". Umělec popisuje věci tak, jako by je viděl poprvé.
už ve 20. letech našli formalisté mnohé kritiky → sociology (vytýkali, že ignorují spol. a psych. stránku lit.), estety.
New Critism
vznikl v anglosaských zemích, vystupuje proti tradicím anglického pojetí lit., soustředí se na kritické posuzování vlastního textu
Strukturalismus
směr v humanitních vědách, vychází z pojmu funkční struktury - hierarchicky uspořádaný systém
v jazykovědě navázal na Saussura, šlo především o důraz na jazyk jako současný celek
prosadil se v českém prostředí mezi členy Pražského lingvistického kroužku, zejména v tvorbě Mukařovského (literární teoretik a estetik)
český strukturalismus vycházel z Saussurova učení o znaku
Hermeneutika
směr ve filozofii, vychází z "rozumění" společenským a kulturním jevům, navazuje na pojem ???, který používal její předchůdce Dilthy
hlavní představitel - Gadamer
rozšířila se ve středověku na základě zkoumání Bible
Jauss - žák Gadamera - Horizont očekávání a porozumění → očekávání a porozumění se musí protnout
Dekonstruktivismus
J. Derrida - 60 . léta 20. století
lit. dílo není úhlednou strukturou, ale je neuspořádané
ukazují na labilnost lit. stavby, rozboření konstrukce
Poststrukturalismus
zvýrazňuje úlohu čtenáře v komunikačním procesu, čtenář je vnímatel, dříve to byl autor
Postmodernismus
závěrečná etapa vývoje moderního umění nebo začátek nové etapy v dějinách umění
charakteristický rys → spojování odlišných stylových prvků
sklon k mystifikacím, objevuje se zde koláž
Žádné komentáře:
Okomentovat