Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

XV. Teorie dramatu

  • žánr syžetový, zaměřený na jevištní předvádění

  • děj je prezentován ve formě aktuální přítomnosti a ve způsobu dialogu

  • monolog - jen epizodická funkce, vyjádří hrdinův vnitřní stav

  • námětem je zpravidla vyhrocený konflikt

  • děj je buď předváděn přímo divákovi (dialog dramatický) nebo nás informuje o starších událostech (dialog naratiní)

  • drama působí velmi afektivně

  • hra se člení na akt a jednání (oddělení spuštěním opony)

  • argument = úvod hry, prolog = úvod přednášen hercem, epilog = úvod přednášen až na konci hry

  • hra se dělí na: expozici (seznámení), zápletku, rozvoj děje, rozuzlení

  • herci - 1. protagonista, 2. deuteragonista, 3. tritogonista

  • kdo vede spor = antagoista

  • jazykovými prostředky jsou i verš i próza

  • žánry: tragédie, komedie, drama (činohra)

  • činohra se dělí: hra situační, hra prostředí, satira...

  • se zpěvem - opera, opereta, revue, muzikál

  • v antice se zpočátku provozovaly pouze tragédie, hráli pouze muži, hrálo se pod širým nebem

  • ve středověku divadlo téměř umřelo

  • vzniklo v souvislosti s náboženským kultem, výjevy z Nového zákona

  • v dramatu se objevuje zákon 3 jednot (děj, čas, místo)


Žádné komentáře:

Okomentovat