Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3. Učení

- získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života

- výsledkem každá změna chování a prožívání trvalejšího charakteru

- znaky -záměrné x neúmyslné

- neprobíhá jen u člověka, je vlastní i zvířatům

- učení podmiňováním - vymyká se kontrole našeho vědomí - společné se zvířaty

- zákonitosti tohoto učení zformuloval I. P. Pavlov na základě experimentů se psy

- instinkty (nepodmíněné reflexy) umožňují přizpůsobit se stálým životním podmínkám x umíme
se přizpůsobit i změně těchto podmínek - na základě podmíněných reflexů

- podstatou schopnost organismu učit se reagovat na podmíněné podněty emocionálně (citem)
nebo vegetativně (fyziologickými reakcemi) - někdy se nazývá emocionálně vegetativní učení

- učení pokusem a omylem - představitelem E. L. Thorndike - vyšel z experimentů se zvířaty x sleduje zvířata aktivní

- pokus: zvíře dostane potravu pouze tehdy, když se mu podaří se k ní dostat přes nějakou
překážku - postupem času se zvíře naučí dostávat se k potravě rychleji, až zůstane pouze
správná reakce na podnět - potrava je odměnou (pozitivním posílením chování), které vedlo
k uspokojení potřeby - trest je při učení méně efektivní než pozitivní stimulace - odměna

- senzomotorické učení - probíhá jak u člověka, tak u zvířat

- díky němu zvládáme úkony náročné na vnímání a pohyb a jejich vzájemné propojení

- všechny druhy fyzické práce a sportu, úkony, které se učí malé děti - chodit, psát, kreslit

- u zvířat založeno na instinktivním základě - létání, šplhání, stavba hnízda

- u člověka se opírá o verbální instrukci, důležitá je kontrola a sebekontrola – využívání
poznatků z dosavadního učení k jeho zkvalitnění za pomoci zpětné vazby - udržuje motivaci

- na základě tohoto učení se formuje postřeh, obratnost, hbitost, pohotovost

- verbální učení - činnost specificky lidská - člověk se učí vnímat a ovládat slova, jejich význam a funkci, vnímat
verbální projev druhých lidí a porozumět mu, pomáhá začleňovat se do mezilidských vztahů

- pojmové učení - úzce spjato s verbálním učením, základní složka vývoje myšlení

- založeno na operaci s pojmy , jejich vytváření a používání

- učení vhledem a řešením problémů - představitelem W. Köhler - pokusy se šimpanzi

- učení vhledem - "vhled do situace" - myšlenkové propojení cíle a využití
dostupných prostředků k jeho dosažení - u některých zvířat se
projevuje v momentě, kdy není metoda pokusu a omylu efektivní

- učení řešením problémů - navodíme v sobě vědomí otázky, kterou řešíme

- navodíme si uvědomění překážek, které stojí v cestě
vyřešení problému

- promýšlíme orientační body řešení, vytyčujeme
hypotézy, ze kterých budeme při řešení vycházet

- verifikujeme - zjišťujeme, která hypotéza je správná

- formulujeme závěry, předkládáme řešení

- rozvíjí poznávací procesy, vůli a tvůrčí schopnosti

- učení nápodobou - pozorování chování druhých a přizpůsobování se jim - přejímání zvyků, názorů, stylu života

- jedinec napodobující (imitátor) x ten, kdo je napodobován, vzor (model)

- významná role v dětství - sociální hry - napodobování idolů (rodiče, učitel, lékař, řemeslník)

- hovoříme o identifikaci - dítě se ztotožňuje s osobou, již představuje, napodobuje její chování

- sociální učení - proces socializace (zespolečenštění) - vyvoláno stykem s lidmi, hledáním vlastního sociálního
postavení, nastolováním řádu lidské pospolitosti

- průběh učení - během učení se přibližujeme optimálnímu výkonu - snižování počtu chyb, zrychlování činnosti

- závisí na metodě učení, motivaci, vlastnostech a stavu jedince, souvisí s vnějšími podmínkami

výsledky učení - vědomosti - soustavy představ a pojmů, které si člověk osvojuje - souvisí s vnímáním, myšlením
- dovednosti - dílčí psychické předpoklady pro vykonávání určité činnosti
- senzomotorické - psaní na stroji, hra na klavír, chůze, tanec, řízení auta
- intelektové -řešení složitých problémů, učení cizích jazyků, řešení matematických úloh
- sociální -napomáhají jedinci začlenit se do společnosti, k osvojování dochází i bezděčně
- návyky - psychické předpoklady pobízející v určité situaci k určitému chování - prospěšné x škodlivé


Článek podporuje:
hokejky, brusle, hokejové chrániče

Žádné komentáře:

Okomentovat