Při tvorbě cen výrobního sortimentu sleduje firma cíl maximalizovat zisk za celý výrobkový mix. Kromě cen výrobků hlavní výrobkové řady musí rozhodnout i o cenách zvláštních doplňků, příslušenství, komplementárních výrobků a služeb. Základní výrobek a doplňkové výrobky jsou obvykle považovány za jeden celek a dochází k vzájemné podpoře jejich prodeje (např. vybavení automobilu autorádiem a CD přehrávačem). Některé doplňkové výrobky mohou být určeny k přímé spotřeby, jiné tvoří příslušenství k základnímu výrobku. Firmy musí rozhodnout, které doplňky budou zahrnuty do ceny základního výrobku a které budou nabízeny samostatně, za doplatek. Tato rozhodnutí jsou často ovlivněna kupní silou
cílového zahraničního trhu. V zemích s vysokou kupní silou jsou doplňky i služby nabízeny v základní, vyšší ceně výrobku, protože spotřebitelé jednoznačně upřednostňují pohodlný nákup v jednom prodejním místě, kvalitu a servis. V zemích s nižší kupní silu je naopak obvyklé nabízet pouze základní vybavení za nižší cenu s tím, že si spotřebitelé mohou doplňky přiobjednat a doplatit.
Některé výrobky jsou pro chod hlavních výrobků nezbytné. Jedná se o tzv. vázané výrobky (náhradní díly, tonery do tiskáren počítačů atd.). Stanovení vysokých cen vázaných výrobků umožní výrobci snížit ceny základního výrobku a konkurovat tak firmám, které příslušenství nenabízejí (např. filmy do fotografických přístrojů), anebo výrobcům, kteří upřednostňují strategii vyšších cen základních výrobků a vysokých cen náhradních dílů používaly např. japonské automobilky. V současné době většina z nich již strategii vysokých cen náhradních dílů nepoužívá, ale mnozí spotřebitelé se stále domnívají, že v případě nákupu japonského auta budou nuceni hradit drahý servis.
V případě, že výrobce rozšíří sortiment os substituční výrobek, vzniká pro prodávajícího riziko, že dojde k tzv. kanibalizaci, tj. přesunu poptávky a prodejů od dosavadního novému výrobku. Firmy přesto rozšiřují a inovují výrobkové řady, aby si udržely věrné zákazníky, kteří budou mít díky širšímu sortimentu možnost lepší volby, a také proto, aby získaly zákazníky nové a zvýšily svůj podíl na trhu Při tvorbě cen substitučních výrobků by proto měli prodávající pečlivě analyzovat vzájemné souvislosti výrobkového portfolia.
Žádné komentáře:
Okomentovat