Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Při tvorbě cen výrobního sortimentu sleduje ...

Při tvorbě cen výrobního sortimentu sleduje firma cíl maximalizovat zisk za celý výrobkový mix. Kromě cen výrobků hlavní výrobkové řady musí rozhodnout i o cenách zvláštních doplňků, příslušenství, komplementárních výrobků a služeb. Základní výrobek a doplňkové výrobky jsou obvykle považovány za jeden celek a dochází k vzájemné podpoře jejich prodeje (např. vybavení automobilu autorádiem a CD přehrávačem). Některé doplňkové výrobky mohou být určeny k přímé spotřeby, jiné tvoří příslušenství k základnímu výrobku. Firmy musí rozhodnout, které doplňky budou zahrnuty do ceny základního výrobku a které budou nabízeny samostatně, za doplatek. Tato rozhodnutí jsou často ovlivněna kupní silou

cílového zahraničního trhu. V zemích s vysokou kupní silou jsou doplňky i služby nabízeny v základní, vyšší ceně výrobku, protože spotřebitelé jednoznačně upřednostňují pohodlný nákup v jednom prodejním místě, kvalitu a servis. V zemích s nižší kupní silu je naopak obvyklé nabízet pouze základní vybavení za nižší cenu s tím, že si spotřebitelé mohou doplňky přiobjednat a doplatit.

Některé výrobky jsou pro chod hlavních výrobků nezbytné. Jedná se o tzv. vázané výrobky (náhradní díly, tonery do tiskáren počítačů atd.). Stanovení vysokých cen vázaných výrobků umožní výrobci snížit ceny základního výrobku a konkurovat tak firmám, které příslušenství nenabízejí (např. filmy do fotografických přístrojů), anebo výrobcům, kteří upřednostňují strategii vyšších cen základních výrobků a vysokých cen náhradních dílů používaly např. japonské automobilky. V současné době většina z nich již strategii vysokých cen náhradních dílů nepoužívá, ale mnozí spotřebitelé se stále domnívají, že v případě nákupu japonského auta budou nuceni hradit drahý servis.

V případě, že výrobce rozšíří sortiment os substituční výrobek, vzniká pro prodávajícího riziko, že dojde k tzv. kanibalizaci, tj. přesunu poptávky a prodejů od dosavadního novému výrobku. Firmy přesto rozšiřují a inovují výrobkové řady, aby si udržely věrné zákazníky, kteří budou mít díky širšímu sortimentu možnost lepší volby, a také proto, aby získaly zákazníky nové a zvýšily svůj podíl na trhu Při tvorbě cen substitučních výrobků by proto měli prodávající pečlivě analyzovat vzájemné souvislosti výrobkového portfolia.

Žádné komentáře:

Okomentovat