vznik na konci 30. let, kd yPaul van Tieghen (lit. teoretik, estetik, komparatista) ve článku Otázka literárních žánrů volá po vzniku vědy o lit. žánrech
především v Polsku - S. Shwarczynská, J. Kleiner - na univerzitách v Krakově a Lvově
koncem 50. let - ??? → založen časopis ???
žánrová systematika - nejdůležitější román
dívá se na lit. jako na lit. žánry, není lit. bez žánrů
rozlišuje: genotyp - to, co je spol. pro povídku, román...
fenotyp - to, co je individuální (Kavkův román...)
franc. lit. hist. Ferdinand Brunetiére řekl, že lit. žánry se podobají živým organismům (rodí se i umírají)
XII. Literární komparatistika, její vývoj a metody
stojí na pomezí literární teorie a historie
Komparace
metoda poznání, samostatná disciplína
v lit. vědě je obvzlášť důležitá
formuje se v 19. st. ve Francii - Joseph Text, Rusko - A.N. Veselovský
je to nauka s vyhraněným okruhem problémů
Tematologie
pozitivní fáze, zkoumá témat. souvislosti v lit. různých dob
Morfologie
srovnávání vzniku lit. žánrů, důležité je, jaké kontakty jsou srovnávané - Mácha četl Byrona, jindy žádný jiný kontakt nebyl => studujeme, čím se ta díla podobají bez kontaktu → 2 přístupy:
kontaktologie - na základě přímého kontaktu lit. autorů
typologie - studium látky - podobnost bez ohledu na kontakt
srovnáváním zjistíme, co mají společného a čím se liší
vždy 2 komponenty - to, co chci poznat, na pozadí něčeho jiného, s komponenty souvisí problémy: metatextu (text o textu, citáty) a kvazimetatextu (odvolání se na nez. text)
hlavním cílem je vytvořit představy o světě lit.
OBECNÁ LIT. - výsledek zkoumání více než 2 nár. lit.
LIT. SKUPINY - sdružení lit. jazykově příbuzných => vzniká ZÓNOVÝ KOMPLEX
Slovenský komparatista Dyonýs Ďurjšin - vydal 6 svazků o zvláštních mezilit. společenstvích → lit. nevzniká jen na základě např. zón komplexů, ale hlavně na základě politické situace, hovoří o tzv. LIT. CENTRISMECH - nějaká lit. struktura se šíří z centra na periférie, svážení center
komparatistika tedy přestává být lit. metodou, ale stává se metodou transdisciplinární
Frank Wollman - zakl., brněnské školy založil na komparatistice
Literaria Slavica
Slavica litteraria
světová lit. vzniká na základě srovnávání různých lit. děl, tím, že světovost se jim přiřazuje v axiologickém procesu.
Ďurjšin naopak myslí, že svět. lit. vzniká srovnáváním všeho se vším, všechny lit. jsou si rovné
důležité je, co která lit. přinesla, v každé lit. jsou prvky, které nemusí působit teď, ale v budoucnu → "malým" lit. teprve může přijít čas
Světová literatura je chápána buď - jako lit. celého světa
- jako lit. hodnocená důležité - nedůležité
Žádné komentáře:
Okomentovat