Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

XI. Genologie - teorie a historie literárních žánrů

  • vznik na konci 30. let, kd yPaul van Tieghen (lit. teoretik, estetik, komparatista) ve článku Otázka literárních žánrů volá po vzniku vědy o lit. žánrech

  • především v Polsku - S. Shwarczynská, J. Kleiner - na univerzitách v Krakově a Lvově

  • koncem 50. let - ??? → založen časopis ???

  • žánrová systematika - nejdůležitější román

  • dívá se na lit. jako na lit. žánry, není lit. bez žánrů

  • rozlišuje: genotyp - to, co je spol. pro povídku, román...

fenotyp - to, co je individuální (Kavkův román...)

  • franc. lit. hist. Ferdinand Brunetiére řekl, že lit. žánry se podobají živým organismům (rodí se i umírají)



XII. Literární komparatistika, její vývoj a metody

  • stojí na pomezí literární teorie a historie

Komparace

  • metoda poznání, samostatná disciplína

  • v lit. vědě je obvzlášť důležitá

  • formuje se v 19. st. ve Francii - Joseph Text, Rusko - A.N. Veselovský

  • je to nauka s vyhraněným okruhem problémů


Tematologie

  • pozitivní fáze, zkoumá témat. souvislosti v lit. různých dob


Morfologie

  • srovnávání vzniku lit. žánrů, důležité je, jaké kontakty jsou srovnávané - Mácha četl Byrona, jindy žádný jiný kontakt nebyl => studujeme, čím se ta díla podobají bez kontaktu → 2 přístupy:

    1. kontaktologie - na základě přímého kontaktu lit. autorů

    2. typologie - studium látky - podobnost bez ohledu na kontakt

  • srovnáváním zjistíme, co mají společného a čím se liší

  • vždy 2 komponenty - to, co chci poznat, na pozadí něčeho jiného, s komponenty souvisí problémy: metatextu (text o textu, citáty) a kvazimetatextu (odvolání se na nez. text)

  • hlavním cílem je vytvořit představy o světě lit.

OBECNÁ LIT. - výsledek zkoumání více než 2 nár. lit.

LIT. SKUPINY - sdružení lit. jazykově příbuzných => vzniká ZÓNOVÝ KOMPLEX

Slovenský komparatista Dyonýs Ďurjšin - vydal 6 svazků o zvláštních mezilit. společenstvích → lit. nevzniká jen na základě např. zón komplexů, ale hlavně na základě politické situace, hovoří o tzv. LIT. CENTRISMECH - nějaká lit. struktura se šíří z centra na periférie, svážení center

  • komparatistika tedy přestává být lit. metodou, ale stává se metodou transdisciplinární

  • Frank Wollman - zakl., brněnské školy založil na komparatistice

  • Literaria Slavica

  • Slavica litteraria

  • světová lit. vzniká na základě srovnávání různých lit. děl, tím, že světovost se jim přiřazuje v axiologickém procesu.

  • Ďurjšin naopak myslí, že svět. lit. vzniká srovnáváním všeho se vším, všechny lit. jsou si rovné

  • důležité je, co která lit. přinesla, v každé lit. jsou prvky, které nemusí působit teď, ale v budoucnu → "malým" lit. teprve může přijít čas

Světová literatura je chápána buď - jako lit. celého světa

- jako lit. hodnocená důležité - nedůležité


Žádné komentáře:

Okomentovat