- především písničkář, původně keramik, v 2. polovině 60. let spolupracoval s rozhlasem → 69 emigroval do Mnichova, pracoval ve Svobodné Evropě, redaktor → 89 se vrátil → odešel zpět do Německa (zklamán vývojem)
BRATŘÍČKU ZAVÍREJ VRÁTKA – LP z roku 69 vyšlo u nás → z politických důvodů staženo z prodeje, proti okupaci
RAKOVINA – LP vydáno v Německu, popis stavu u nás po okupaci
KNÍŠKA KARLA KRYLA – básnická sbírka, vyšla v exilu, zhudebněné i nezhudebněné texty
- měl vliv i na polské a německé obyvatele
PŮLKACÍŘ – celá kniha rozhovorů s Karlem Krylem z roku 93
JAROSLAV HUTKA (*1947)
- písničkář, protiklad Kryla, původně sbíral a upravoval moravské lidové písně
STŮJ, BRÍZO ZELENÁ – LP, záznam koncertu lidových písní, vyšlo u nás
- podepsal CHARTU 77 – petice, vydaná 1. 1. 1977, upozorňovala na nedodržování lidských práv (cenzura, zákaz cestovat…), kritika podpisu Helsinské smlouvy a její nedodržování → anticharta – herci a umělci, kteří podepsali protest proti chartě neměli ani ponětí co v ní je → nebyl znám originál
- pronásledován za podpis Charty→ požádal o vystěhování, odjel do Holandska → neuměl jazyk, byl mimo → od roku 91 opět tady, ilegální nahrávky z dob v cizině
POŽÁR V BAZARU – kniha fejetonů, vzpomínky na dětství, o pocitech emigranta
DVORKY – povídky, básně v próze, vzpomínky na Prahy po okupaci → důvody proč odešel
JAROMÍR NOHAVICA (*1953)
- pochází z Českého Těšína, původně vystudoval knihovnictví, začal jako textař (např. Rottrová) → pak sám vystupoval → legálně → po roce 85 zakázán → ilegální šíření jeho písní, věnuje se: mezilidským vztahům, Ostravsku, tvorbě pro děti, překlady z ruštiny
DARMODĚJ – z roku 88, jeho nejznámější legální písně
MIKYMAUZOLEUM – 93, veřejně se rozloučil s alkoholem, o tom jak je těžké přestat
TŘI TUNÍCI – 95, výběr písní pro děti, pro dospělé to má úplně jiný význam
DIVNÉ STOLETÍ – 97, věnováno 20. století → jeden velký konflikt
MOJE SMUTNÉ SRDCE – 00, soukromá tématika, protiklad ↑ týká se to pouze jeho
BABYLON – 03, přes nulovou reklamu nejprodávanější CD u nás
Žádné komentáře:
Okomentovat