- studoval církevní školu v Praze → odešel → přestal věřit v Boha, pracoval jako vychovatel v Rusku → zjistil že rusofilství je nesmysl; pracoval také jako novinář a zapojil se do revoluce 1848 → vyhnán do Brixenu, v roce 1855 se vrátil, zemřel na TBC
1) novinářská činnost
- psal do Národních novin a do Slovanu, Národní noviny největší význam v revoluci, nepožadoval svobodu Čech, ale rovnoprávnost v Rakousko-Uhersku, věnoval se literární kritice
2) politická satira
ve formě poezie, všechna díla vydána až po jeho smrti (cenzura)
EPIGRAMY – satirické 4verší na aktuální téma, vždy se někomu vysmívá, věnovány: církvi, králi, vlasti, světu = všem
KRÁL LÁVRA – parafráze = úprava staré irské pohádky, král měl oslí uši, každoročně nechal popravit holiče, aby nikdo nevěděl že má oslí uši, poslední holič to nikomu neřekl, jen vrbě → z té hudebník udělal basu a ta to vyžvanila, nic se nestalo, lidé dají na to jak král vládne ne jak vypadá, chtěl dokázat že lidé budou sát za vládou která zastává lid, a že se stejně nic neutají
TYROLSKÉ ELEGIE – žalozpěvy, ironie o jeho zatčení a cestě do Brixenu, vysmívá se policii
KŘEST SV. VLADIMÍRA – nedokončil, je to o Rusku jak tam proniká křesťanství, kritika církve → církvi jde o to aby vládla a ne sloužila lidem, používá hovorovou češtinu a vulgarismy
3) reportáže
OBRAZY Z RUS – zážitky které sám zažil, tvrdí, že je to tam 100x horší než u nás
BOŽENA NĚMCOVÁ (?1820 – 1862)
- narodila se ve Vídni v poloněmecké rodině, za svobodna Barbora Panklová, dětství prožila v Ratibořicích, provdala se za Josefa Němce člena finanční stráže → hodně se stěhovali, nejdéle žila na Chodsku a na Slovensku, zemřela na celkové vyčerpání → živila celou rodinu, průkopnice emancipace. První česká povídkářka, zakladatelka venkovské a realistické prózy
1) sběratelství
NÁRODNÍ BÁRCHORKY A POVĚSTI – inspirací lidová tvorba, některé texty stylisticky a dějově upravila, chtěla ukázat typický venkovský život
SLOVENSKÉ POHÁDKY A POVĚSTI – žádné úpravy, důležitější než první dílo
2) vlastní tvorba
OBRAZY Z OKOLÍ DOMAŽLICKÉHO – národopisná studie, snažila se zachytit lidové zvyky na Chodsku
- začala psát povídky s venkovskou tématikou, vždy vyzdvihovala kladného hrdinu
DIVÁ BÁRA – emancipovaná dívka, o které všichni tvrdili že je šílená. Na svou dobu byla příliš samostatná. V krizových situacích prokáže rozhodnost → ukáže se že není blázen
KARLA – samostatná žena, která bojuje proti špatným předsudkům. Svého syna převlékala za dívku, aby ho uchránila před vojnou
V ZÁMKU A POD ZÁMČÍ – sociální prvky, protiklad života šlechty a chudých. Šlechta chudým pomůže teprve tehdy až je ohrožena nákazou cholery → aby se zachránila
BABIČKA – delší povídka, má určité autobiografické prvky (kdy, kde a postavy, příběh je vymyšlený), napsala to v době když byla nemocná a vzpomínala, má to realistické i romantické prvky, příběh Viktorky je rom. prvek – je odmítána vesnicí, svobodná matka, nešťastně zamilovaná…, realistický je popis prostředí a zvyků za rok
Žádné komentáře:
Okomentovat