Diskontované CF (výnosová metoda)
Generální princip této metody je důvěrně znám z metod hodnocení efektivnosti investic. Hodnota (jako současná hodnota budoucích výnosů) je dána kapitalizovanou hodnotou, v daném případě CF (Net Present Value).
Klíčové problémy jsou analogické jako u dynamických metod hodnocení efektivnosti investic, tedy následující:
-         co jsou to výnosy a jak je určíme
-         jak určíme hodnotu budoucích výnosů (nejednotné)
-         jak stanovit diskontní sazbu
-         jak v ocenění zvážit riziko.
Výchozí CF (free CF,  peněžní toky k rozdělení) lze s postačující přesností určit jako  suma položek
zisk před úroky a daněmi
-  daně (z EBIT)
+ odpisy
-  výdaje na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku
-  zvýšení pracovního kapitálu (+ snížení).
Definiční vztah pro hodnotu oceňovaného podniku (H) je dán výrazem  ( 68 ).
                                                                                             ( 68 )
Pokud vychází ocenění z prognózy CF na delší období (trvalá renta), pak je vhodnější dvoufázová metoda, která hodnotu oceňovaného podniku (H) definuje výrazem  ( 69 ).
                                           ( 69 )
Zde nově zavedený symbol CFS má význam stálého CF pro k-té a další období.
Hodnota určená srovnáním
Pro srovnání na bázi srovnatelných podnikl i srovnatelných transakcí je východiskem tržní kapitalizace (počet akcií * cena akcie = tržní hodnota vlastního kapitálu). Hodnota ocenění je pak dána touto tržní kapitalizací, zvýšenou o prémii.
H = tržní kapitalizace + prémie                                      ( 70 )
Obecně známější je postu určení hodnoty pomocí multiplikátorů různého druhu, které jsou pro srovnatelné podniky (dané ku příkladu oborovým začleněním) stejné.
Z podnikatelské praxe ve SRN uvádíme jak příklad multiplikátor kupní cena / zisk (viz Schéma 12.1).
Schéma 12.1   Multiplikátor kupní cena / zisk
obor                               kupní cena / zisk
chemie                                              7 - 10
obchod potravinami                         4 - 6
obchod nábytkem                4 - 6
výroba nástrojů                    6 - 8
Pro obchodní podniky se udává jako výhodný i multiplikátor: kupní cena / obrat.Opět se objevuje i multiplikátor P/E (cca 7 - 9).
 
Žádné komentáře:
Okomentovat