Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Interpretace ústavy. Pojetí funkcí státu, jejich historická souvislost.

Z hlediska toho, jaký je výsledek výkladu ve vztahu k vykládanému textu, rozlišujeme:
výklad doslovný, který je pravidlem;
výklad rozšiřující, jehož výsledkem je širší dosah interpretovaného předpisu, než by plynulo z doslovného znění. Použitý výraz označuje méně, než zamýšlel ústavodárce. Často se pod pojmem zákon bude ro¬zumět i ústavní zákon (např. čl. 41 Ústavy);
výklad zužující, který naopak vede k výsledku, který dopadá na méně pří¬padů, než by plynulo z doslovného výkladu. Použitý výraz označuje více, než zamýšlel ústavodárce. Pod věcí veřejného zájmu (čl. 30 Ústavy) bude třeba chápat jen věci, které jsou spojeny s nedostatky v činnosti vý¬konné moci, nikoli např. vyšetření úspěchů daňové politiky vlády apod.;
výklad opravný, který opravuje nepřesně vyjádřený úmysl ústavodárce. Např. pod pojmem ústavní pořádek budeme rozumět ústavní řád.
Od výkladu rozšiřujícího se liší analogie. V prvém případě zákonodárce něco hodlal upravit, ale použil pojmu s menším rozsahem, kdežto ve druhém případě určitou otázku neupravil. Pak vzniká mezera v právu, která se odstraňuje použitím analogie zákona nebo analogie práva. Použití analogie v ústavních předpisech je problematické, neboť ústavní normy lze dotvářet zase jen ústavními normami.
Ústavní právo jako základní odvětví českého právního řádu stanoví pravidla, podle kterých je třeba při výkladu práva postupovat:
základním ústavním pravidlem pro výklad je pravidlo zachování demokra¬cie, obsažené v ustanovení čl. 9 odst. 3 Ústavy. Podle něj výkladem právních norem nelze oprávnit odstranění nebo ohrožení základů demokratického státu;
smysl pravidla ústavně konformního výkladu právních předpisů spočívá v tom, že v případě, kdy zákon umožňuje více výkladů, je třeba dát přednost výkladu, který nejlépe odpovídá ústavnímu po¬řádku. Jinak řečeno, zákony a podzákonné předpisy je třeba vykládat tak, aby se nedostaly do rozporu s ústavním pořádkem. Pak není třeba takový zákon rušit Ústavním soudem;
další pravidlo pro výklad označujeme jako pravidlo plurality. Je obsaženo v čl. 22 LZPS a stanoví, že výklad zákonné úpravy všech politických práv a svobod musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž politických sil v demokratické společnosti;
dalším pravidlem pro výklad je přátelský vztah k mezinárodním závaz¬kům. Přistoupením k Evropské

Žádné komentáře:

Okomentovat