a) - souvisí s rozvojem hry na hudební nástroje. Skladatelé přizpůsobují přejatá pravidla o melodické
stavbě témat požadavkům instrum. slohu
- melodicko harmonický styl, tóniny moderní dur, moll, nový typ melodiky, která vychází
z možností nástrojů (např. houslí – menší hodnoty, běhy, akordické rozklady, nezpěvné intervaly,
bohatší rytmus (tečkovaný)
- počátkem 17. století – vytvořeny taktové čáry, vzniká pulsace, přízvuky
- nové chápání tempa – široký rejstřík temp – slovně pojmenován (adagio, lento…), dříve tempo
odvozené od tepu
- komplementární rytmus (doplňující se)
- užívají se melodicko harmonické sekvence – tonální i modulující
- melodie instrum. polyfoniků se vlní bohem tónické kvinty (melodické ohnisko), někdy tercie
- výraznost tématu závisí na melodické síle a pohybové energii (metrické, rytmické uspořádání),
obě složky se vzájemně podřizují
- melodická stavba je periodická i neperiodická
- používá se latentní harmonie
- charakteristické zdobení hudby v pomalých skladbách
- užití chromatiky, užívají se i septakordy a obraty
Formy: varhanní toccata - vícedílná skladba
chaccona - nad ostinátně (tvrdošíjně) opakujícím se tématem se objevují dopr. hlasy (kontapunkt.variace)
fuga - vznik v ricercaru – 1větá skladba, ale uvnitř 3 části – fugová expozice, provedení, závěr
- imitační forma, 1 téma postupně přebírají ostatní hlasy
suita - cyklická forma, stylizované tance – Allemande, Courante, Sarabanda, Gigue
sonáta - triová – 2 mel. hlasy + basso continuo
- sólová
sinfonia, concerto grosso, kantáta
b) Je to skladebný způsob, v němž se hlasy dají navzájem převrátit, je dvojitý, trojitý nebo čtyřnásobný kontrapunkt.
- vrchní hlas překládáme pod spodní nebo naopak
- podle intervalu, v němž hlasy převracíme, rozeznáváme převratný kontrapunkt v oktávě, decimě,
duodecimě – dvojitý kontrapunkt,
trojitý, čtyřnásobný kontrapunkt – technika převratu se užívá jen v oktávě
- př. dvojitý převratný kontrapunkt v oktávě – pravidla odvozujeme z číselné řady, jejíž číslice
seřazené pod sebou určují intervalový převrat. Součet je vždy 9.
- 1 2 3 4
8 7 6 5
- z primy tedy vzniká oktáva, ze sekundy septima, atd…
Žádné komentáře:
Okomentovat