Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Otázka č.6, Elementární útvary v hudbě III

d) Drobná věta, dvojperioda:
drobná věta - nejmenší hud. celek, půs. jako samost. skladba, je uspokojivě harmonicky uzavřena
- rozsah obvykle 8 taktů (složena z motivů),
a) periodická - lze ji rozdělit na 2 polověty – a) symetrická (4,4), b) nesymetrická (6,5)
- předvětí a závětí, větš. D-T, nemohou vystupovat samostatně, pro předvětí char. závěr poloviční
pro závětí char. závěr celý,
- jednotu sjednocuje – odpovídající si závěry (D-T)
- metrická shoda obou polovět, tonální jednota, jeden mel. vrochol (2.pol.záv.)
- ve vokálních skladbách text, motivická zpřízněnost
- jednotu ruší - příliž přesvědčivé uzavžení předvětí (T)
- přílišná neúměrnost mezi předvětím a závětím (např. 3+8 taktů)
b) neperiodická - nelze rozdělit na 2 polověty, převažuje ve středověkké, renesanční, barokní a mod. hudbě

dvojperioda - pokud za sebou následují dvě periodické věty téměř totožné, nazýváme tento útvar dvojperioda
- tvoří neoddělitelný celek, nejčastěji předvětí stejné, 1. perioda končí méně přesvědčivým závěrem,
nesmí způsmí způsobit rozpad na 2 periody
- druhá perioda nesmí bát příliš kontrastní, musí být pouze lehce pozměněna


Rozvrstvení podle metrického tepu:
- skladbu můžeme dělit nejen podle motivů, ale také podle metrického tepu
- zvláště některá velká témata nemůžeme rozdělit na motivy, ale můžeme však použít dělení
metrické

dvoutaktí - nejmenší metrická jednotka, 2 takty jsou stejné nebo různé
trojtaktí - méně často

Žádné komentáře:

Okomentovat