50. Koncepce dělby moci podle Ústavy České republiky. Pojetí státu, jeho pojmové znaky.
Ústavní systém ČR je ve své ústavní i reálné podobě originálním modelem organizace vztahů mezi ústředními ústavními orgány navzájem a také mezi nimi a orgány územní samosprávy. Dělba moci v Ústavě je založeno na principech nezávislosti jednotlivých mocí a na jejich vzájemné rovnováze.
Státní moc ČR je podle Ústavy odvozena od lidu a je vykonávána 3 typy orgánů - mocemi zákonodárnou , výkonnou a soudní. Ústava ještě dále připouští korporativní samosprávu územního typu. Zvláštní pozici v ústavním systému mají Nejvyšší kontrolní úřad , Česká národní banka , Veřejný ochránce práv. Vzhledem k tomu , že těmto institucím Ústavy udělují samostatné úlohy s řadou vztahů k jiným mocím ( např. u NKV při kontrole hospodaření se státním rozpočtem ) nebo je nepodřazuje kontrole a odpovědnosti ( např. postavení ČNB ) , či mají jinak autonomní postavení ( územní samospráva ) ,lze de facto hovořit o samostatných mocích.
Dělba moci v několika úrovních :
horizontální – mezi státními orgány různých druhů na stejné úrovni
zákonodárná moc ( Parlament , Senát )
výkonná moc ( Prezident , vláda , ministerstva a jiné správní úřady , zastupitelstva )
soudní moc ( Ústavní soud , soudy )
vertikální – mezi státními orgány a orgány územní samosprávy ( mezi centrální organizací a organizací územní samosprávy ). Jde o rozdělení kompetencí ( regionální musí poslouchat centrální , centrální mohou zasahovat do regionálních jen v rámci kompetencí - na základě zákona )
interní – v rámci jednotlivých orgánů uvnitř ( např. vztah mezi Poslaneckou sněmovnou a Senátem )
Dělba moci má v ČR určitý model , který lze na základě rozboru Ústavy ČR posuzovat konkrétně tak , že tento model má :
konstrukční podoba – kdo koho ustanovuje , kdo je komu odpovědný , kdo koho může odvolat
funkční podobu – na základním vztahu moci zákonodárné , výkonné a soudní
normotvorná pravomoc – kdo ji vykonává , kdo ji ovlivňuje , kdo ji koriguje ( např. ústavodárná činnost Parlamentu ČR , příjímání zákonů , vliv Senátu , prezidenta , Ústavního soudu , nebo nařizovací činnost vlády prostřednictvím vládních nařízení )
exekutivní činnost – kdo ji vykonává , v jakém rámci , kdo ji koriguje ( např. rámec kontroly prezidenta vládou tzv. kontrasignované pravomoci – právo jmenovat bankovní radu ČNB a guvernéra ČNB )
soudní činnost – kdo ji vykonává , v jakém rámci , kdo ji koriguje
sankční podobu – kdo a jak může zasahovat do činnosti jiných orgánů.
Žádné komentáře:
Okomentovat