Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

4) KOMPOZIČNÍ PLÁN

Kompoziční plán vychází ze záměru autora. Je to uspořádání jednotlivých složek, stavba díla.

Uspořádání textu:

· Chronologické (časově uspořádaná, kronikářská)

· paralelní (vzájemné prolínání, běží vedle sebe dva až tři děje)

· rámcová (hlavní děj a jsou do něj vloženy další epizody, typické pro epos)

· retrospektivní (střídání časových rovin, vyprávění minulosti)

· řetězová (příběhy jsou propojeny např. stejnou postavou).

Gradace - vystupňování

Paralelismus - vzájemné prolínání

Zakončení příběhu může být

· jednoznačné (šťastný, tragický konec)

· anebo otevřený konec

Každý příběh má mít spád a dějové napětí. Spád brzdíme množstvím detailů a popisů -tzv. retardace děje. Obráceně autor děj graduje a dějové napětí narůstá.

Pro kompozici je také důležité, jak ja¨sou nezi sebou jednotlivé tematické složky spojeny:

· těsné spojení - vztah příčiny a následku

· volné spojení - asociace, kontrast, opakování, gradace, ...


5) TEMATICKÝ PLÁN

Zobrazuje myšlenky, námět a postavy.

Téma si autor zvolí sám (ze života venkovského lidu, města, studentského života...).

· hlavní - ústřední

· vedlejší téma - drobnější

Tematické okruhy:

próza: román vesnický, historický, psychologický, dobrodružný

Poezie je milostná, přírodní, politická, společenská.

Motiv je menší jednotkou námětu, je důležitý a dokresluje hlavní téma.

Epizoda je větší tematický celek, který má více méně samostatný charakter a s ostatními tématy je spojen volně (příběh Viktorky)

Postavy jsou hlavní a vedlejší.

· Hrdina - hlavní postava díla

· Titulní hrdina je ten, který je uveden v titulu.

· Typická postava je ta, která představuje celou skupinu lidí v určité době (Babička = venkovské ženy v 19. století)

Způsob zachycení postav je:

· přímé zachycení (autor vyjmenuje vlastnosti)

· nepřímé zachycení (charakter postav vyplyne z děje).

Někdy je zachycení realistické a někdy je idealizované.

Vztah autor - postava

Pokud kniha není bibliografií, tak se autor v postavě jen odráží, ale nikdy se mu nerovná.

· Lyrický hrdina - stylizovaná postava autora

· Prozaický hrdina - autor se skrývá v epice např. jako vypravěč

· Všeználek (omniscient) - vyprávění ve 3. osobě (er-forma), v dnešní době se užívá více ich-forma, kdy autor se stává účastníkem děje

· Personální vypravěč (reflektor) - odraz myšlenek, pocitů autora

Vypravěč - zabarvení děje

Využití:

· Humoru - nemá v sobě osten (laskavost, pochopení)

· Satira - výsměch, kritika nedostatků

· Sarkasmus - zesílená ironie, využití opačného významu slova

· Parodie - zesměšnění pomocí některých zvýrazněných prvků

· Groteskno - spojení vážného se směšným

· Tragično - něco smutného, konflikt mezi postavami

· Tragikomično - spojení

· Drama smutný děj + veselý závěr

Dějem rozumíme změnu stavu. Nachází v dílech epických, ale ne v dílech lyrických.


Žádné komentáře:

Okomentovat