Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

a) Z poslední ukázky rozeberte souvětí a zdůvodněte interpunkci, vyhledejte a všestranně určete zájmenné tvary.

Poslední ukázka /D/ obsahuje dvě čárky, protože jde o tři věty (tři přísudky). Celé souvětí bychom mohli převést na jednoduchou větu: Učivo se má žákům předkládat názorně. (VV podmětná, H, VV příslovečná způsobová). Zájmenné tvary: čemukoliv (zájmeno neurčité: cokoliv, 3. pád j. č.), jim (zájmeno osobní: oni, 3. pád mn. č.), to (zájmeno ukazovací, 4. pád j. č.), své (zájmeno přivlastňovací, 4. pád mn. č.), sebou (zájmeno zvratné, 7. pád j. č.)



b) Citát z Vlastního životopisu Komenského rozeberte větně (skladebné dvojice, větné členy)

Ukázka C - jde o souvětí podřadné, první věta je hlavní, druhá vedlejší (uvozena spojkou aby). VV nahrazuje předmět věty hlavní, proto je předmětná (Celá má robota směřuje ke změně školské roboty ...).

Skladebné dvojice: H - robota směřuje (základní skladebná dvojice), celá má (robota) - přívlastek shodný, postupně rozvíjející, (směřuje) k tomu - předmět ve 3. pádě (spojení k tomu by bylo možné interpretovat i jako příslovečné určení místa, pak by vedlejší věta byla příslovečná místní), V - robota by se změnila (základní skladební dvojice), školská (robota) - přívlastek shodný, (změnila) v hru a potěšení - několikanásobný předmět ve 4. pádě (možná je i interpretace - jak se změnila? - pak by šlo o příslovečné určení způsobu).

Žádné komentáře:

Okomentovat