Nespisovný jazyk se v satiře užívá poměrně často. Nespisovnost má několik funkcí. Jednak slouží k autenticitě a přesvědčivosti při charakteristice postav a prostředí, jednak poukazuje na to, že nespisovný jazyk je právoplatnou částí jazyka a jeho ovládání a užívání má v lidském životě nezastupitelné místo. Dále samozřejmě nespisovný jazyk nepůsobí tak vážně jako spisovný, což v humoristické literatuře hraje též důležitou roli. Většina skutečných spisovatelů ovládá mistrovsky spisovný jazyk a volí nespisovnost naprosto záměrně a promyšleně.
b) Slovesné tvary z posledního úryvku posuďte. Vysvětlete funkci trpného a činného rodu.
Poslední ukázka ukazuje názorně rozdíl mezi činným a trpným rodem. Rozlišujeme dvojí slovesný rod - činný (aktivum) a trpný (pasivum). Jestliže je původce děje podmětem, jde o rod činný (/oni/ běhají, telefonují, zapřísahají - aktivně vykonávají činnosti označené slovesy). Jestliže původce děje není podmětem, jde o rod trpný (/oni/ jsou položeni, jsou podpíráni a vedeni ... - činnosti označené slovesy sami nevykonávají, jsou jim jen pasivně účastni). Rozlišujeme dva druhy trpného rodu (opisné pasivum: Ruda je tavena ve vysoké peci. , zvratné pasivum: Ruda se taví ve vysoké peci.). Opisný rod trpný se nejčastěji užívá v odborných a vědeckých projevech a v publicistickém stylu, nesporně pro svou slohovou formálnost, až neosobní strohost.
c) Vysvětlete způsoby tvoření slov: zastaví, do schodů, okamžik, spolupracovník
Rozlišujeme tři základní způsoby tvoření slov: odvozování, skládání a zkracování. Při odvozování se pracuje s předponami a příponami, které se připojují ke kmeni. Kořen je ta část slova, která není už dále rozčlenitelná (například: slovo učitelského má kmen učitelsk a kořen uč). Slovo zastaví je vytvořeno odvozováním od slova stavit (předpona za - stavit, í je koncovka 3. osoby). Slovo schodů (do je předložka, která má zde jen významovou souvislost) je vytvořeno odvozováním od slova chod(it) (předpona s, ů je koncovka 2. pádu). Slova okamžik a spolupracovník vznikla skládáním.
Žádné komentáře:
Okomentovat