Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

XVI. Teorie triviální a inzitní literatury

Triviální literatura

  • autor ji píše pro zisk, lit. pro každého, která nelze identifikovat žánrově, vždy dílo od díla

  • schématická

  • z poetického hlediska není na vysoké úrovni

  • např. Červená knihovna → pokleslá psychologická lit., je ustrnulá, neustále opakuje to, co už známe

  • může se dostat výš, např. cikánské písně v ruštině (romans) → autoři je pak uměle tvoří => existuje určitý koloběh


Inzitiní literatura

  • zisk není pro autora důležitý, píše z lásky (hobby), bez znalosti profesionálních norem

  • někdy je tato lit. i vydávána, např. jako když Gott namaluje obraz



XVII. Teorie literatury pro děti


  • intencionální literatura - zaměřeno pro děti (Sládek, Rudolf)

  • neintencionální literatura - původně nebyla vytvořena pro děti, ale časem se dětskou stala, např. cestou adaptace - Robinson Crusoe v podání J.V.Plevy → v podstatě jde o nové dílo

  • dále, když čteme jeden román 15x, 20x, 40x, tak ho pokaždé pochopíme jinak

  • dále může být ale dětství coby maska - především v 50. letech min. století - Maminka (Seifert)

  • Šel malíř chudě do světa → mají existenciální prvek, uvědomnění si konečnosti (Seifert to psal těžce nemocen)


XVIII. Teorie rozhlasových, filmových a televizních textů

  • je to pořád literatura, ale funguje v souvislosti s jinými záležitostmi

  • vznikají od 60. let 20 st., ještě to není úplně usazeno jako umění

  • existuje filmová věda

Žádné komentáře:

Okomentovat