Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Pokračování - B)ZÁKLADNÍ MALÍŘSKÉ A SOCHAŘSKÉ PRINCIPY

SOCHAŘSTVÍ - ITÁLIE

ZNAKY
Volná socha nebo sousoší umístěné na náměstí, nádvoří paláců nebo v jejich interiéru.Zdobila zahrady, kašny a fontány.Rozvinula se sochařská podobizna.Znovu se uplatnil štuk a polévaná terakota.Ornamentalika (emblémy, girlandy, mušle, festony, antické karyatidy a hermovky – hlava, jejíž poprsí přechází v čtyřboký sokl).Realistické zobrazení lidského těla – studium anatomie.

RANÁ RENESANCE
Začátek soutěží r. 1401.Vítěz Lorenzo Ghiberti (1378-1455).Vytvořil východní dveře baptistéria naproti dómu.Scény pojal jako perspektivně konstruované plastické obrazy, v nichž iluzi prostorové hloubky vyvolávají odstupňované plány a hra světla stínu.Šalamounovo setkání s královnou ze Sáby, bronzovými sochami světců vyplnil výklenky florentského oratoria Or San Michele.

Donatello (Donato di Niccolo di Betto Bardi, 1386-1466).Měl symsl pro dramatické konflikty lidské duše.Zpodobňoval hl. muže, nositele živ. energie a bojových ctností.Vytvořil nový výtvarný řád – hluboké studium skutečnosti.Vytvořil Davida pro florentský dóm, sochu sv. Jiří pro Or San Michele, sochu sv. Jana Evangelisty pro florent. dóm, náhrobek papeže Jana XXIII, výzdoba Staré sakristie, podobizny.Jeho vytvořené tváře jsou portréty konkrétních osob.Dále vytvořil první renesanční jezdecký pomník kondotiéra Gattamelaty.

Andrea del Verrocchio (1438-1488) – socha Davida, sousoší Krista a sv. Tomáše pro Or San Michele, bronzová busta Lorenza Medeci a druhý ren. jezdecký pomník kondotiéra Bartolomea Colleoniho v Benátkách.
Další florentští sochaři: Nanni di Banco, Bernardo a Antonio Rosselino, Donatelův žák Desiderio da Settignano, Mino da Fiesole, Luca delle Robbia.

Žádné komentáře:

Okomentovat