Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Otázka č.6, Elementární útvary v hudbě

a) Motiv: - je nejmenší celistvý útvar hud. díla, není možno jej už dělit na menší části, porušil by se
hudební smysl, jeho páteří je rytmus, ale může převládat harmonická nebo melod. složka
- musí končit akordickým tónem, délka 1-2 takty, i jeden tón může být motivem (dynamika),
- nemusí končit u taktov čáry, zcela krátkému motivu říkáme submotiv
Druhy: rytmický motiv - Tábor – Kdož sú boží bojovníci, Ravel – Bolero (ostinátní rytmus), Beethoven – Osudová
dynamický motiv - Wagner – opera Rienzi (dynamika na jednom tónu)
harmonický motiv - Smetana – Vyšehrad (harfa)
melodický motiv - Dvořák – Humoreska, Fibich – Poem

Druhy motivické práce:
změny melodické - absolutní opakování motivu (zřídka)
- opakování relativní - vnáší do melodie dílčí změny - přeložení, transpozice, změna tónorodu,
změna obratu akordu (Pod dubem, za dubem), rozšiřovat-zužovat intervaly
- variace témat, přidávání akordických tónů, melodické tóny vyplňují větší kroky
změny rytmické - u tématu – diminuce (krácení rytmických hodnot, z čtvtky je osminka)
augmentace (opak diminuce – prodloužení hodnot)
krácení (vypuštění několika tónů), dělení (samost.prac.s malou částí motivu)
změny harmonické
změny dynamické a bar.
variace motivu - k melodii jsou přidávány akordické nebo melodické tóny, jimiž se vyplňují větší kroky nebo skoky,
obrat (inverze) motivu - obrácení uspořádání melodie - zrcadlový postup, ze vzestupné je setupná melodie
- přísná (zachovány stejné intervaly), volná (pozmění velikost intervalu)

Žádné komentáře:

Okomentovat