ARCHITEKTURA – ITÁLIE
Zákl. druhy vznikly proměnou z ren. architektury.
Nové prvky:
- barokní ovál (elipsa), stlačený barok. oblouk, okna dostala oválný, lichoběžníkový nebo složitě konstruovaný tvar, edikuly se vyznačují lomenými a přerušovanými římsami
Chrám
- prostor je založen na průniku geometrických obrazců a stereometrických těles, vzájemně svázaných rytmem ploch a linií - iracionální dojem
- výstavba stěn = výraz barokního dynamismu a atektoničnosti; jsou zprohýbané, zbavené plošnosti, pilastry (zdůrazňují vlnící se rytmus), sloupy, římsy
- vnějšek je členěn jinak než vnitřek (barokní dualismus)
- kupole – otevírá iluzionistickou freskou divákův pohled do nadpřirozena
- složité klenby, plastická a malířská výzdoba, zvýraznění tvarů zlatem, polychromie + osvětlení -> iluze křesťanského nebe
Zámek
- navázal na ren. typ s čtvercovým dvorem
- centrální půdorys, schodiště (plasticky zdobené, vede k reprezentačnímu sálu v 1. patře a spadá do zahrady)
- repr. sál – prostupuje dvěma patry a ostat. místnosti jsou k němu symetricky řazeny
Carlo Maderna – dokončil chrám sv. Petra ve Vatikánu, postavil kupoli kostela S. Andrea della Valle
Pietro de Cortona -konvexní a konkávní plochy
Lorenzo Bernini - sochař, na baldachýnu v chrámu sv. Petra uplatnil poprvé monumentální kroucené sloupy, navrhl slavnostní schodiště ve vatikánském paláci Scala Regia a kolonádu před chrámem sv. Petra; perspektivní iluze;
- vybudoval fontánu Čtyř řek na Piazza Navona
Francesco Borromini – průkopník radikální iluzionistické architektury, navrhoval fasády (konk. a konvex.), složité dispozice kostelů, půdorys univerzitního kostela tvoří šesticípá hvězda; kostel Santa Agnese
Guarino Guarini – kostel S. Lorenzo, Palazzo Carignano, kaple Santa Sindone
- půdorys S. Lorenza tvoří osmiúhelník - hlavní kopule: čtyři dvojice
překřížených oblouků vytvářejí osmiúhelník
- vyvrcholil jím barok. iluzionismus
• i stavby konzervativnější a eklektické, kombinující tradiční prvky s novými = klasicistická tendence:
- Fillippo Juvara, Alessandro Galilei, Baldassare Longhen
Žádné komentáře:
Okomentovat