Klientelu hotelu tvoří především hosté starší 40 let, kteří hledají odpočinek v klidném lázeňském městě. Klientelu je možno rozdělit podle několika hledisek:
5.3.1 Podle národnosti
V Hotelu Bolton je nejvíc zastoupena klientela ze Spolkové republiky Německo (viz Obr.č.5), jejíž zájem o Mariánské Lázně má dlouhou tradici. Druhou největší skupinou jsou občané Ruské federace. Podle národností se dělí také preference klientů. Klienti ze SRN preferují hotelové pobyty, nebo různé formy lehkých léčebných relaxačních pobytů. Naproti tomu klienti z Ruské Federace vyžadují pouze, a to bez výjimky komplexní lázeňskou léčbu. Hosté ze západní Evropy preferují pobyty pouze se snídaní, nanejvýše s polopenzí, hosté z východní Evropy vyžadují především plnou penzi. Rozdíly jsou také ve využívání doplňkových služeb.
Vývoj v počtu přenocování (viz Obr.č.6) byl ve znamení prudkého růstu v roce 1998, a byl převážně tvořen německou klientelou. V roce 1998 následoval pokles, který se v roce 2000 podařilo zvrátit, a to především zvýšením poštu klientů z Ruska. V roce 2001 došlo k vyrovnání stavu roku 1998. Německá klientela zde však tvořila pouze 75% oprati takřka 85% v roce 1998. Na vyrovnání se podílelo navýšení hostů z Ruska o cca. 5% a hostů z ostatních destinací, hlavně z Dánska a Spojeného Království.
Za zmínku stojí též, průměrná délka pobytu u jednotlivých národností (Tab.č.8). Záměrně neuvádím počty příjezdů, protože tyto jsou bez spojení s průměrnou dobou pobytu bez jakékoliv vypovídací schopnosti. Naproti tomu počet přenocování (tzv. lůžkodny) nebo v mezinárodním měřítku více používané pokojodny, více vypovídají o vytížení hotelu . Z uvedeného srovnání je patrné že např. příjezd jednoho hosta z Ruska se v průměru rovná příjezdu dvou hostů z Německa.
5.3.2 Podle druhu pobytu
Hotel Bolton nabízí klasický hotelový pobyt a léčebné pobyty diferencované podle obsahu a služeb. Zajímavý je pohled z stránky ekonomiky hotelu – hotelový pobyt se vyznačuje sice nižšími realizačními náklady, ale i nižšími výnosy a 5% odvodem DPH z tržeb. Naproti tomu léčebné pobyty se vyznačují vyššími realizačními náklady, ale i vyššími výnosy a 0% odvodem DPH. Nejziskovější jsou tzv. pobyty typu wellness, které z hlediska daňového patří k lázeňské léčbě, ale nejsou zatíženy tak vysokými náklady. Z hlediska prodeje lze říci, že klienti mají zájem převážně o léčebné pobyty a pobyty typu wellness.
5.3.3 Podle způsobu rezervace
V tomto případě jde o rozlišení způsobu rezervace pobytu klienta v hotelu. V podstatě jsou možné pouze tři způsoby. „Klient – objednaný“ si objedná pobyt dopředu telefonem, faxem, poštou, e-mailem. „Klient – walk in“ je takzvaně příchozí z ulice. Jedná se o nejmenší skupinu v rámci tohoto členění, která realizuje v hotelu většinou krátkodobé pobyty (1-3 noci). Jakkoliv je tato skupina malá, jedná se o významný zdroj dovytěžování ubytovacích kapacit, který nelze podceňovat. Získání takového klienta vyžaduje opravdu profesionální přístup pracovníků recepce. Obě výše uvedené skupiny jsou také zajímavé z ekonomického hlediska, protože tyto pobyty jsou realizovány za pultové ceny tzv. „rack rates“. Výjimku tvoří slevy pro stálé hosty nebo slevy z důsledku výpadku nasmlouvaných akcí tzv. „last minute“. Poslední a největší skupinu tvoří klienti ubytovaní přes cestovní kanceláře. Pro hotel je to nejschůdnější cesta vytěžování kapacity, protože cestovní kanceláře mají prozkoumaný trh a své marketingové strategie. Nevýhodou je ovšem sleva, kterou je nutno cestovní kanceláři poskytnout, v našem případě 10% - 20%. Jsou ovšem známy i případy pohybující se okolo 40%. To se týká především začínajících hotelů, které nemají jinou možnost obsazení svých kapacit nebo zahajují provoz. V našem hotelu se rezervace hostů dají rozčlenit na 84% rezervací přes cestovní kanceláře, 12% pasant – objednaný a 4% pasant – walk in. V tomto případě nemá smysl uvádět trend z časového hlediska, protože meziroční výkyvy jsou statisticky nevýznamné.
Žádné komentáře:
Okomentovat