Jean Baptiste Poquelin (Moliere) - komedie
působil u hereckých kočovných společností jako herec, režisér a spisovatel frašek a komedií
buržoazní rodina, přitahovalo jej divadlo, aby nedělal rodině ostudu, vystupoval pod pseudonymem, stal se ředitelem Královské divadelní společnosti
problémy s církví, u dvora měl hodně nepřátel
problematika – týká se postavení ženy ve společnosti i v rodině, chorobní lakoty, náboženského pokrytectví, snahy měšťanů o napodobení šlechty
smrt uprostřed hry Zdravý nemocný – pohřben po zákroku panovníka
autor komedií o mravech a charakterech, chtěl ukázat mravy souč. Francie, vytvářel obecné lidské typy
typizace postav – lakomec Harpagon – pro peníze by obětoval i své děti, ztráta pokladnice pro něho životní tragédii, poloviční šílenství a nenávist k lidstvu.
Tartuffe = pokrytec – omotá si kolem prstu hlavu rodiny a způsobí její rozpad
Don Juan – rozmrzelý
šlechtic, měšťák, šlechtic – každý se chce považovat za opačného: zdravý za nemocného, měšťák šlechticem – chce se povýšit, ale je trapný
de la Fontaine – bajky
příběhy ze života zvířat + poučení
bajka praktická – není co je, ale co má být)
Krylov, Lessing, Ezop
vysoký styl:
dramatici Peirre Corneille
častým tématem je konflikt povinnosti a lásky
drama CID (= pán)
podle španělské předlohy
Cid = Don Rodrigo, miluje Chimenu, otcové se nepohodnou, Chimenin otec urazí druhého, pomsty se ujímá Cid (otec je nemocný). Zabije ho, Chimena žádá jeho smrt, král jej posílá do boje proti Maurům, vrasí se jako vítěz, tudíž je pro krále důležitý – ne smrt. Vše končí dobře, což bylo v tehdejší době nepřípustné a je mu to vyčítáno. S Chimenou se ožení
znaky podle Cida:
vítězí povinnost nad láskou a city
za národ by položil život
legenda: do bitvy na koně posadí mrtvého Cida – v čele – Maurové se zaleknou statečného vůdce v čele a utečou
Žádné komentáře:
Okomentovat