Ústavní soudnictví:
má pravomoc rozhodovat o souladu zákonů s ústavou – tato pravomoc vzniká až se vznikem psaných ústav. Původně šlo o tzv. Judical Review (difízní) ústavní soudnictví, kdy by každý soud oprávněn rozhodovat o ústavnosti právních předpisů, zákony však neruší, jen se při řešení konkrétního sporu rozhodnou, zda teď či onen zákon nepoužije s tím, že jej nepoužije ani příště (precedens)
Specializované ústavní soudnictví je charakteristické tím, že pouze specializovaný soud má pravomoc posuzovat zákony.
Znaky ústavního soudnictví:
- abstraktní kontrola ústavnosti právních předpisů (aniž by vznikl spor)
- konkrétní kontrola na základě případu
- kompetenční spory mezi ústředními orgány státu
- spory ve federaci mezi federaci a členskými státy a čl. státy navzájem
- ústavní stížnosti (FO, PO se obrátí k ochraně ústavního soudu)
- rozhodování o ústavnosti politických stran
- rozhodování ve volebních věcech
- zbavení základních práv u FO
- souzení nejvyšších státní funkcionářů (zbavení mandátu, porušení ústavní povinnosti)
Správní soudnictví:
slouží k ochraně před nezákonnými zásahy výkonné moci, jde o formu soudní kontroly rozhodování na úseku výkonu správy.
Rozlišujeme:
- správní soudnictví kontinentálního typu – specializovaná soudní soustava
- anglosaského typu – kvasisoudní orgány při správních orgánech, ale na těchto orgánech nezávislé
Státní zastupitelství:
existuje v mnoha podobách, obvykle zařazeno do soustavy ministerstva spravedlnosti (někdy do soudní soustavy, podřízení panovníkovi, prokuratura jako součást vlády)
fungují na principu:
- princip legality – povinnost zasáhnout tam, kde byl porušen zákon (monopol obžaloby)
- princip oportunity – sám poškození má možnost stíhat cestou soukromé žaloby (SRN, VB, USA)
- tzv. actio popularis – stát, postižený a každý jiný může předložit věc soudu (Španělsko)
Státní zastupitelství není nestranný orgán, zastupuje stát a jeho konkrétní zájem, jeho činnost je často spjata s činností policie.
Ombudsman:
je to samostatný orgán, volený parlamentem a jemu odpovědný (každoroční zprava o činnosti), je nestranný. Vznik ve Švédsku – 1809, VB – 1967…ČR – 18. 12. 2000
Přijímá stížnosti a prošetřuje je, má vyšetřovací iniciativu (ne všude) a výsledek šetření má pouze doporučující charakter.
Jiné prostředky ochrany práva:
Advokacie – není nositelem veřejné moci, poskytování právních rad, zastupování na soudě
Notářství – sepisování veřejných listin, osvědčení, přijímání listin a věcí do úschovy
Žádné komentáře:
Okomentovat