Základní charakteristikou této diagnostické úrovně  je, že diagnostická činnost učitele je  vedena snahou a záměrem rozvoje určitého  aspektu. Předpokládá se, že  učitel přijme určitou myšlenku rozvoje, identifikuje se s ní, je přesvědčen o její účinnosti a na tomto základě uskutečňuje svůj rozvojetvorný záměr.
Na této úrovni neexistují většinou konkrétní metody, proto jde o úroveň, která je v podstatě velmi náročná.  Vychází většinou z dobré znalosti problému, který byl ať už učitelem nebo výzkumně  identifikován na předchozích diagnostických úrovních, potvrzen jako chybějící aspekt kupř. v  procesu učení nebo učitelem veden jako určitá indispozice, o které předpokládá, že může být napravena, korigována a pod.
Většinou jde o tvorbu  vybraných postupů často pojímaných  jako projekty, které učitel konstruuje  na vybraných úsecích učiva, a které představují jednu z komponent větších komplexnějších rozvojetvorných zaměření. Proto zejména zde, kde chybí konkrétní návody k použití, by měl být učitel vybaven pro diagnostické aspekty své práce a být kompetentní  v jejich využití.
Jak již bylo uvedeno, spíše jde o respektování zásad a z nich vyplývajících ne vždy zcela konkrétních  návodů, postupů  a strategií. Kupř. jde o postupy, které rozvíjí citlivost na chybu a neporozumění, nácviky na potlačení určitých rysů impulsivity nebo reflektivity, o postupy, které naučí pracovat žáka s textem nebo rozvíjet jeho učební styl.
S ohleden na nadcházející změny ve školství lze předpokládat, že učitel bude patrně často postaven do situace, kdy kupř. při zpracování temat  Rámcového vzdělávacího programu (RVP) bude nucen připravit i jeho didaktickou aplikaci, a to s ohledm na cíle dané stanovenými kompetencemi.
I když vycházíme z toho, že učitel bude pro takový úkol psychologicky, didakticky a diagnosticky připraven, domníváme se, že  kvalita podobných postupů se zvýší, bude-li se učitel  moci “opřít” o jakési psychodidaktické rámcové uspořádání základních charakteristik daného záměru  ( pracovně lze zacházet s pojmem  “manuál”),  které mu  danou problematiku přiblíží a umožní  snazší  řešení daného úkolu.
Tím, že by  učitel měl k dispozici “manuál”, získal by  větší prostor pro tvořivé diagnostické zacházení, pro důmyslnou organizaci podmínek ve smyslu poskytování příležitosti pro dané aktivity a v neposlední řadě by mohl využít znalosti školního prostředí  a znalosti učiva transformované do  logiky úkolových situací.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat