Pojem PPDg:
Jde o poznání stavu a vývoje psychické individuality - žáka nebo sociální skupiny - školní třídy  v pedagogické situaci (výchova a vzdělání), včetně porozumění jedinci a skupině.
V PPDg je potřeba se zaměřit:
 na subjekto-objektové vztahy
 na prostředí (ot. interpersonálních vztahů, rodina , škola)
 na osobnost žáka a strukturu jeho dispozic (sociopsychické, psychické a biopsychické dispozice)
Okruhy problémů v PPDg učitele, Pg asistenta:
 školní zralost a adaptace žáků
 projevy slabosti nervové soustavy a projevy specifických vývojových poruch učení a chování (LMD neboli dnes užívaný pojem ADHD, neklidné děti, různé dysfunkce)
 zařazování a přeřazování dětí do mikrotříd, individuální přístupy
 školní výkonnost, úspěšnost - neúspěšnost
 poruchy chování
 dynamika sociálních vztahů ve třídě
 diagnostika rodinných vlivů, spolupráce s rodinou
 profesionální orientace
 autodiagnostika učitele, vychovatele
Strategie, postupy a metody PPDg:
Z hlediska diagnostiky lze mluvit o 2 strategiích:
a) kazuistické (přirozeně studující případ, osobnost)
b) psychometrické (zaměřené na kvantifikaci dat)  
Metody PPDg dostupné pro pedagogické pracovníky (analýza metod - viz dále):
 pozorování
 interview
 dotazníky
 didaktické  testy
 metody analýzy výkonů a výtvorů, analýza výsledků práce žáků
 
Žádné komentáře:
Okomentovat