Vektorové formáty
- příkazy pro vykreslení
- vždy závislé na procesoru, který je bude zpracovávat
- k podobě - binární (je třeba přidat procesor pro interpretaci příkazů = vykreslení obr.)
- textové (procesor, který je schopen vnímat data je svázán s těmito daty)
- vektorový formát je svázán se systémem, který je schopne ho číst
- vazba na programové vybavení
1) COREL DRAW – formát CDR
- formát CDR obsahuje i rastrová data
- binární formát
- umožňuje předprohlížení (preview = zobrazuje rastrová data ve vektorovém souboru)
2) AutoCAD
- špička v oblasti konstrukčního softwaru, podporuje konstrukci obrazů
- počítačová podpora konstrukce
- konstruktér nemusí kreslit vše, má k dispozici nástroje
- autormatické kótování - kóty musí mít (daná) určitá pravidla, proto zde existuje fce, která obraz okótuje
- musí být vektorový obraz, aby se dala rozpoznat jednotlivé obrazy (těleso, čáry) a okótovat je
- kóty se objevují automaticky
- binární
- DXF – hl. formát systému CAD
3) HPGL
- textový formát, který ovládá pero a pomocí plotteru je schopen zobrazovat předměty (plotter si sám v sobě udělá rastrový obraz a ten teprve potom překreslí)
4) CGM
- umožňuje v sobě ukládat vektorové i rastrové obrazy = smíšený formát
- není doménou v DOSu, ale jinde, např. UNIX
5) WMF
- umožňuje konverzi do jiných
- ISO – formát vzniklý z aktivity meziárod. institucí
- vektorová obdoba CGM
6) Post Script
- postfix script = postxový zápis – zápis programu, ve kterém se operandy a operátory poskládají tak, aby byly snadno vyhodnotitelné
- optimální zápis pro vyhodnocení
a+b*c = infixový zápis (operátory mezi operandy)
nevhodné pro PC zpracování, protože začíná od prostředka
- tento infix. zápis je třeba upravit trak, aby počítač četl hned odleva
- postfixový zápis = operátory jsou až za svými operandy
Žádné komentáře:
Okomentovat