Grafické formáty
- způsob uložení obrazu v souboru
Členění na 3 kategorie :
a) rastrové obrazy
b) vektorové obrazy
c) obojetné obrazy
Rastrové
- obvykle větší (rozsáhlejší než vektorové)
- musí být kompriomovány
- formáty patřící přímo k softwaru PCX, ZSOFT, PaintBrush
1) PCX
- patří k softwaru ZSOFT PaintBrush
- formát PCX v sobě obsahuje rastrová data – s kompresí (metoda RLE) nebo bez komprese
nevýhoda : umožňuje ukládat obrazy, které mají omezenou velikost, v souboru je jen 1 obraz, všechny druhy včetně true color obrazu, velikost obrazu je dána výchozím číslem, používán v jednodušších systémech, které mají vztah k DOSu.
2) GIF
- důraz je kladen na výměnu graf. informací
- umožňuje uchovávat daleko rozměrnější obrazy v 1 souboru
- je to formát široce užívaný v Internetu
- obrazky jsou určeny pro různé systémy
- podstatně komplikovanější než PCX
- umožňuje animované obrazy – v 1 souboru je více fází obrazu, které se střídají = animace
3) TIFF
- výrobek firmy Aldus
- ukládání velice rozměrných obrazů (varianta s kompresí i bez)
- různé verze – problémy při zpracování starším softwarem, s kompresovanými soubory
4) BMP
- velmi rozšířený, umožňuje to co PCX je na to převoditelný, dobrý převoditelný formát na PCX
5) JPG
- největším přínosem do graf. formátů je forma komprese
- je určena hlavně pro true color
- zajímá je inverzní kosinová transformace = ztrátová komprese
- při komprimování u obrazu může dojít ke ztrátě nějakého odstínu – redukuje se počet odstínů (je to přípustné)
- JPG obrazy jsou výhodné z hlediska prostoru
- mají vysoký stupeň komprese, ale obtížnější zpracování
- doporučený formát WWW, kvůli zhuštění (vysoké kompresi)
- úspora diskových kapacit
Jednotlivé rastrové formáty se dají mezi sebou převádět = konverze, ale pouze mezi formáty s podobnou schopností zobrazení
- dochází k přepočítávání k identifikaci dat
- převodný algoritmus může zaměnit 0 a 1, překážka pouze v počtu pixelů
- tyto požadavky jsou výrazné překážky, ale existují programy, které toto řeší
Žádné komentáře:
Okomentovat