francouzský básník, prozaik a dramatik. Vl. jm. Kostrowicki
- dětství strávil v Monaku, později žil v Paříži
- živil se příležitostnými pracemi, i jako námezdní spisovatel, autor erotických románů a vychovatel
- bojoval v 1. světové, na frontě byl raněn a nakonec zemřel na španělskou chřipku
Alkoholy a divadelní hra Prsy Tiresiovy.
Ze sbírky Alkoholy je nejznámější úvodní báseň
Pásmo – komponována jako volný proud vědomí – aktuálních dojmů a zážitků z putování Paříži a soudobým světem snů i představ spojených asociacemi, zároveň také vzpomínek na dětství, na minulost.
Lyrický hrdina Pásma se vyznává z radostného životního pocitu, který přináší láska, někdy jen prostá chůze uprostřed lidského davu. Svou víru v božské bytosti spojuje s obdivem k zázrakům techniky, s mýtem vzlétání.
V tomto díle minulost prolíná s přítomností.
Princip asociace – řazení básnických obrazů ne podle logických souvislostí, ale volně, bezděčně, nahodile, aby vznikla nová, překvapivá a objevná spojení. Stírá rozdíly mezi epikou a lyrikou.
Kaligramy – uváděl tzv. obrazové básně. Slova vytvářela obrazce zpodobující námět básně, volený tak, aby byl vhodný pro výtvarné vyjádření. Pokusil se o zkříšení uměleckých druhů.
Dadaismus
Umělecký směr 1. třetiny 20. stol, který vznikl v 1. světové ve Švýcarsku jako revolta proti hrůzám 1. svět.
Dadaisté chtěli radikálně změnit tradiční schémata a konvence, vše, co bylo do té doby I v praktickém životě považováno za nedotknutelné. Dada v dětské řeči hračka, koníček.
Charakteristické rysy:
a) odmítaly řád a logiku, prosazovali anarchii v životě a kultuře, žádali absolutní svobodu
b) na 1. místo v umělecké tvorbě je kladen princip bezprostřednosti- odmítání jakékoliv intelekt. Kontroly
c) básně vznikaly ze slov náhodně vytažených z klobouku
d) ve výtvarné projevu se používalo obrácené písmo, roztrhaný papír, a rozbité sklo se nalepovaly na hrubé
plátno
Hlavní představitelé: Tristan Tzara, André Breton
Dadaistické hnutí se zprvu zúčastnili básnici, kteří ji později opustili a založili surrealistickou skupinu.
Žádné komentáře:
Okomentovat