Proces mrg řízení
- uskutečňuje se na úrovni vrcholového řízení v procesu strategického řízení, kdy je definováno řízení podniku na pole působnosti jeho potřeby a prostředky jak uspokojit definované cíle pro plánované období
= proces mrg řízení zaměřený na získání cílového trhu
Etapy procesu mrg řízení
1. Plánování
2. Realizace
3. Kontrola
1. Plánování
- cílem je dospět k součinnosti při budoucí činnosti
Fáze etapy plánování
a) situační analýza
b) formování mrg cílů a stragegií
c) sestavení mrg programů a rozpočtů krytí těchto programů
a) situační analýza
- vychází z deskripce současného vývoje a stavu podniku
 - vývoj trhu celkem a jeho segmentace
 - potřeby, požadavky spotřebitelů
 - vývoj prodeje cen, zisků dle jednotlivých skupin výrobků, zákazníků, teritorií, cest
 - identifikace konkurentů
 - mrg prostředí neovlivnitelné podnikem, které ovšem může ovlivnit poptávku
- odhad budoucího možného vývoje
 - prognózy prodeje výrobků podniku, odvětví, segmentů
 - prognózóvání tržního podílu výrobků vlastních i cizích
 - prognózování zisků z prodeje celkem a dle segmentů
- vyhodnocování vnitřních a vnějších faktorů
- využívá analýzu SWOT - silné a slebé stránky
b) formování mrg cílů a strategií
- musí navazovat na cíle podniku
 - max zisku
 - udržení růstu tržeb
 - udržení objemu prodeje
 - udržení tržního podílu
 - přežití
 - sociální odpovědnost
- od toho se odvozují další, menší cíle
- fy mají zpravidla více cílů, které musí být uspořádány hiearchicky dle významu
- cíle musí být
 - definované v čase
 - stanoveny v měř. formě
 - kompatibilní cíle
 - realistické, stimulující
 - dosažení musí být prokazatelné
- strategie, které zabezpečí stanovení cílů za různých předpokladů
 a) penetrace trhu = smíšit prodej běžných výrobků na ex. trzích
 b) rozšiřování trhu = hledání nových trhů pro ex. výrobky
 c) vývoj výrobků = zavádění nových, zdokonalených výrobků na trhy
 d) diverzifikace = vývoj nových výrobků a současně jejich prodej na nových trzích
- kromě těchto strategií mohou existovat i strategie na snížení nákladů ve výrobě, administrativě ...
c) sestavení mrg. programů
- akční program integrace a koordinace mrg mixu
- využití mrg mixu = komplex nástrojů, které fy používá při působení na trh
- stanoveny hlavní úkoly při plnění mrg strategií - orgčnní zajištění, odpovědnost, časový rozvrh
- rozpočet nákladů na krytí
 
Žádné komentáře:
Okomentovat