Bankovní tajemství (skutečnosti o klientech a jejich operací, klient má právo na ochranu své soukromé hospodářské sféry, banka má povinnost o skutečnostech týkajících se klienta zachovávat mlčenlivost)
Výjimky- žádosti oprávněných orgánů :
- v rámci výkonu bankovního dohledu, za účelem ochrany banky
- osobám zmocněným majitelem
- zákonným zástupcům
- vykonavatelům dédického řízení
- finančním orgánům, daňové řízení..
- orgánům trestního řízení
- při občanském soudním řízení (konkurz a vyrovnání, pracovní správní a sociální soudní procesy)
- v případech kdy vysloví souhlas sám klient
Prvky samoregulace obchodních bank.
- samoregulace má v bankách stoupající tendenci
- utvářena je vlastními silami uvnitř banky
- pomocí nástrojů zájmového sdružení bank Bankovní asociace
- nejrozšířenejší prvek je vnitřní audit
- zatím vnitřní audit není povinný, avšak spěje k tomu
- činnost vnitřního auditu je nezávislá ani na vedení banky ani na jiném útvaru
- vnitřní auditor tak předkládá vedení svůj vlastní názor a opírá se o vlastní šetření v útvarech banky včetně kontrolního útvaru součástí kterého audit nemá bbýt, někde však omylem je
samoregulační formy :
- formulace a sledování etických pravidel v činnosti banky
- vzájemná konfrontace a kontakt pracovníků bank prostřednictvím komisí Bankovní asociace
- příprava standardů Bankovní asociace pro různé okruhy činností bank
- uplatňování morálního přístupu ve formách vzdělávání a přípravy pracovníků bank
Na základě zkueností ostatních zemí, oblastí ekonomiky se diskutuje o dalších formách samoregulace :
- uplatnění rozhodčího řízení ve sporech mezi bankami a klienty (v souč.bank.dohled kt. je zatěžen)
- zřízení funkce bankovního ombudsmana pro řešení bankovních sporů, s návazností na zřízení podobného pracoviště na celostátní úrovni
-
Žádné komentáře:
Okomentovat