Zákonem a  mezinárodní smlouvou, která je součástí našeho právního řádu.
Soudce je oprávněn  posoudit soulad  jiného  právního  předpisu  se  zákonem  nebo  s takovou mezinárodní smlouvou. Dojde-li  k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci  použito,  je  v  rozporu  s  ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu.
V řízení před soudem mají všichni účastníci řízení rovná práva. Jednání před  soudem je ústní a  veřejné; výjimky stanoví zákon. Rozsudek se vyhlašuje vždy veřejně. 
 
Jaké jsou pravomoci ústavního soudu?
Rušit ony právní předpisy pro jejich rozpor se zákonem, ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou.
Z principu dělby státní moci vyplývá, že jiný státní orgán než orgán moci soudní nesmí soudnictví vykonávat a do pravomoci soudů zasahovat. Na druhé straně platí, že soud sám také nesmí svou činností nahrazovat činnost příslušející orgánům jiných státních mocí, tedy ani činnost subjektů veřejné správy. Vzájemný vztah soudnictví a veřejné správy je vymezován i tím, že veřejná správa podléhá soudní kontrole.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat