Produkt – hmotný statek (televizor, pračka, mléko, autodráha), služba (pojišťovnictví, peněžnictví, doprava, školství), myšlenka (volební programy, licence, patenty) ale i osoby nebo jejich seskupení (fotbalový klub), který se stává předmětem směny a je určen k uspokojení lidské potřeby i přání
Jedná se o celkovou nabídku zákazníkovi. Je zde zahrnuta nejen podstata produktu, ale také další okolnosti, které koupi výrobku provázejí
Funkce produktu
a) Pro výrobce – fce finanční – prodejem vytváří finanční
                                             zdroje pro zajištění reprodukce a
                                             dlouhodobé prosperity podniku
                                 fce sociální – důležitá úloha v oblasti  zaměstnanosti
b) Pro spotřebitele – fce instrumentální – uspokojení potřeb zákazníka
                                       fce expresivní – vytvoření vnějšího dojmu
Klasifikace produktu
Spotřební zboží     * běžné
                              * speciální
                              * luxusní
Kapitálové statky   * materiál
                               * součástky
                               * investiční zařízení
                               * pomocný materiál
Spotřební zboží -  běžné
 Uspokojuje základní potřeby všech spotřebitelů
 Je obvykle „levné“
 Realizují se časté nákupy
 Toto zboží je známé
 Nakupuje se na známých místech a nákupu se nevěnuje přílišná pozornost
(např. potraviny)
Spotřební zboží – speciální
 Uspokojuje potřeby téměř všech spotřebitelů
 Je nabízeno v různých úrovních kvality a ceny
 Nakupuje se méně často
 Finančně je toto zboží nákladnější
 K nákupu potřebuje spotřebitel znát některé informace o produktu
 Toto zboží je spotřebitel ochoten si vyhledat
 Nákupu je věnováno větší úsilí
(jedná se o zboží dlouhodobé spotřeby – elektronika, bílé zboží,…)
Spotřební zboží – luxusní
 Nedostupnost tohoto zboží pro všechny
 Je cenově náročné
 Atraktivní
 Výjimečné
 Nákupu věnována mimořádná pozornost
 
(např. automobily, starožitnosti)
 
Žádné komentáře:
Okomentovat