Po celou dobu trvání úvěrového vztahu se zákazníkem banka provádí průběžnou kontrolu finančního hospodaření dlužníka a sleduje dodržování podmínek úvěrové smlouvy. Velkou pozornost věnují bankovní pracovníci dodržování výše a termínů splátek úvěru a úroků. Předčasnou splátku úvěru může klient provést bez souhlasu banky.
Pokud dlužník neuhradí splátku úvěru nebo úroku ve sjednaném termínu, banka převede dlužnou částku na účet úvěrů neuhrazených ve lhůtě. Až do doby splacení je tato částka úročena vyšší sankční sazbou. Neplnění podmínek úvěrové smlouvy může být postihnuto zvýšením úrokové sazby, zastavením čerpání úvěru, předčasnými splátkami, realizací zajištění úvěru, navržením konkurzu dlužníka apod.
6.8 Úvěry pro podnikatelské účely
Banky úvěrují různé druhy podnikatelských aktivit. Klient žádá o poskytnutí úvěru písemnou formou. Kromě vlastní žádosti o úvěr zákazník dává bance další podklady – především:
• podnikatelský záměr
• analýzu současné a předpokládané finanční situace podniku
• doklad o právní subjektivitě klienta
• návrh způsobu zajištění požadovaného úvěru a doklady k navrhovanému zajištění úvěru
• další podklady (např. stavební povolení, projektová dokumentace atd.)
Informace získané od žadatele o úvěr je třeba ověřit doplnit informacemi získanými z vnějších zdrojů (např. od dodavatelů, odběratelů, věřitelů a banky daného podniku, za studií
o vývoji daného oboru, z tisku, ze zpráv od organizací, které se zabývají sběrem informací
o úvěrové minulosti podniků).
Úvěrový pracovník provede podrobnou analýzu všech získaných informací. Při rozborech banka provádí finanční analýzu, která umožní ohodnotit bonitu klienta, a tedy i návratnost úvěru. Součástí tohoto hodnocení může být i posouzení bonity úvěrovaného objektu. Při hodnocení bonity klienta nelze stanovit závazný a stereotypní postup.
Žádné komentáře:
Okomentovat