Cestovní ruch je ekonomický obor, jehož podstatou je pohyb obyvatel za nevýdělečnou činností, za předpokladu motivace. Prostředkem CR je cestování, což je pouze přesouvání z bodu A do bodu B.
Předpoklady CR: a) dopravní prostředek, b) masovost, c) motivace
Vývoj CR
Počátkem vývoje CR se počítá 19. stol. Jeho vývoj se dělí na 4 etapy (dle evropských ekonomů na 3, ti totiž neberou v úvahu tzv. "předfázi")
1. Etapa
Předfáze CR, zahrnovala převážně cestování. 4. stol. př.n.l., Herodotos poprvé zmapoval mořské cesty. Toto se počítá jako první písemný doklad vzniku CR. Ve středověku se jezdilo na tzv. kavalírské cesty, kdy jednoho a více mladých šlechticů doprovázel průvodce na cestách po evropských univerzitách. Od 12. stol. víme o cestovatelích, např. Marco POLO, Kryštof HARANT z Polžic a Bezdružic.
1847 – Thomas COOK pořádá první hromadnou cestu po železnici z Derby do Rugby, které se účastní cca 600 lidí. Toto se považuje za základ moderního CR.
1851 – Thomas COOK pořádá hromadnou cestu z Anglie do Francie po železnici a lodí. Toto se považuje jako první počin mezinárodního CR.
Thomas COOK uvádí v chod 1. Cestovní Kancelář, zavádí pojmy jako "úvěrový list" (dnes "voucher" – poukaz na sužby), rooming-in (rozdělení cestujících do hotelových pokojů).
2. Etapa
Počáteční fáze. Byla nastolena po r. 1850, díky Thomasi Cookovi. Změnil se dopravní prostředek na vlak. Tato fáze se počítá do konce 1. sv.v., tedy do r. 1914.
3. Etapa
Počítá se od r. 1914 do r. 1945. Byl představen další nový dopravní prostředek – autobus. První autobusový zájezd pořádá ČEDOK, autobusem československé výroby – Praga. Začíná se rýsovat i vznik letecké přepravy.
4. Etapa
1945 – dodnes. Mezi dopravními prostředky získává nadvládu letectví.
Žádné komentáře:
Okomentovat