- je rozdílné podle jednotlivých autorů
a) Taylor - Fayol - Weber - klasický management
b) H. Kontz - 6 škol
c) H. Chung - pět přístupů
a) Taylor - Fayol - Weber - klasický management
- počátek 20. století
- dnes návrat k těmto myšlenkám, neboť nové dnešní poznatky vychází právě z klasického managementu
 aa) Vědecké řízení (Taylor)
 - "systém úkolů" - exaktnost, harmonie, spolupráce, produktivita, max. výkon
F. Taylor Principles of scientific mngt: zdůrazňoval kvalifikaci na urč. dílčí úkoly; zavedl normování => růst produktivity práce srovnatelný se zavedením elektřiny (300%, mydy o 25%)
Gannt: Organizing for work - plánovací diagramy, později rozvoj během WWIů odměňování za překračování normy (jak dělníků, tak vedoucích)
Gilbreth: Applied motion study - pohybové studie, 17 zákl. pohybů therblings; základy "ergonomie"; měli 12 dětí, tam uplatňovali mng. přísupy
 ab) Správní řízení (Fayol)
 "Všeobecná a průmyslová správa"
 - řízení celku z pohledu "top managementu" - narozdíl od věd. mngtu
 - funkce správy - plánování, organizování, přikazování, koordinace, kontrola
 ac) Byrokratické řízení (Weber)
 "Základy socioekonomiky, hospodářství a podniku"
 - společ. moc a pořádek v řízených kolektivech - důraz na formální stránku organizace
 - silná pruská filozofie pořádku
 - systém byro = koncepce řízení - byrokratičtí odborníci jako klíč k rozvoji
 - racionalizace kolektivní činnosti
 - neefektivnost, překážky, bariéry
 - 6 principů byrokratické orgce - dělba práce, definice práv a povinností, soustava pravidel, vedoucí prac. neosobní a spravedlivý, práce je služba s pravidly, vedoucí musí vytvářet podmínky pro pořádek, stabilitu a efektivnost
b) Behaviorální škola - zdůrazňuje motivaci zaměstnanců jako klíčový determinant organizačního a manažerského úspěchu
 
Žádné komentáře:
Okomentovat