Kvílení: vyjadřuje hrůzu a smutek ze současného světa, naturalistické a obscénní vize a sny, předchůdce undergroundu
Kadiš: krásný cit k matce (židovská emigrantka z Ruska, inteligentní, později duševně nesvéprávná, ovlivnila básníka na celý život), kadiš = modlitba odříkávaná židovskými chlapci nad hrobem rodičů
Jack KEROUAC Na cestě: skrytá autobiografie, „bible“ beatové generace, básnická reportáž ze silnice, záznam dojmů, nálad a myšlenek, putování za pocitem svobody, spontánní próza = záznam bez zásahů a úprav
Lawrence FERLINGHETTI především básník
Charles BUKOWSKI Všechny řitě světa i ta má, Hollywood: autobiografický román, otevřená cynická výpověď
Rozhněvaní mladí muži (Angry Young Men) Anglie, 50. léta
reakce proti anglickému konzervativismu, establishmentu (společenské hierarchii), snobství, kariérismu
ostrá sociální kritika, humor, hovorový jazyk
John BRAINE Místo nahoře: anglická poválečná solečnost, mladý účetní Joe Lampton se snaží získat „místo nahoře“ za jakoukoliv cenu, vnitřní rozpolcení, opravdová láska x manželství pro peníze, zrada sebe sama, uvědomuje si svou prohru, pocit vnitřního odumírání a pohrdání sebou
Kingsley AMIS Šťastný Jim: „univerzitní román“, výsměch atmosféře malé venkovské univerzity
s p o l e č n ý m o t i v: hlavní postavy tvoří mladí muži bouřící se proti společnosti, ve které žijí (kariérismus, pohodlnost, pokrytectví)
paradox dostávají se do vysoké společnosti výhodnými sňatky
Nový román (antiromán, objektivní román) Francie, 50. léta
odmítavý postoj k tradičnímu románu 19. st. (příběh, tradičních postavy, vypravěč), útok x ději a postavě (2 základní složky románu)
text = úvahy, reflexe, popis jevů a věcí bez souvislostí, několik úhlů pohledu
nezřetelné, tápající postavy, bez psychické motivace, často bezejmenné (on, ona)
t é m a t a: bloudění, pátrání,opakování a variace sekvencí, experimenty s jazykem
autoři se hlásí k odkazu Dostojevského, Kafky nebo Faulknera
Alain ROBBE-GRILLET, autor manifestu Za nový román Gumy, Žárlivost
Gumy: jedná se o nepodařenou vraždu prof. Duponta, který se z obavy před dalším útokem nechá prohlásit za zavražděného a uchyluje se do ústraní, různé interpretace vraždy, vyšetřuje detektiv Wallase, který na konci zavraždí prof. Duponta v domnění, že míří na vraha, Dupont umírá, aniž kdokoliv pochopí příčinu jeho náhodné smrti
Žárlivost: série setkání ženy plantážníka s přítelem, čtenář sleduje příběh očima manžela, který ale v románu nikdy nevystoupí
Absurdní literatura, drama od 50. let (spíš drama – lépe vyznívá absurdno)
člověk zachycen v úzkosti, bez schopnosti komunikovat s lidmi, bez smyslu života
bez souvislého děje a logického dialogu
t é m a t a: nemožnost dorozumět se (degradace jazyka, který ztrácí sdělovací funkci), nesmyslnost lidského jednání, bezmocnost, srtereotyp
Žádné komentáře:
Okomentovat