funguje efektivně ve stabilních podmínkách díky dělbě práce mezi štáby a linií i jednotlivými štáby, realizované převážně na základě funkční specializace.
v dynamickém až turbulentním prostředí (dnes) se projevuje její nepružnost, neschopnost rychlé reakce na měnící se podmínky.
provádění projektů plní cílově-programové organizační struktury, ke kterým zejména patří projektová koordinace, projektová organizační struktura a maticová organizační struktura.
a) Projektová koordinace
= pouze dílčí úprava liniově-štábní struktury cestou vytvoření funkčního místa koordinátora projektu (jedná se o projekty relativně menšího rozsahu).
Koordinátor projektu
-          zabezpečuje přípravu a realizaci projektu
-          koordinuje kooperační vztahy mezi jednotlivými útvary podniku
-          velmi omezené pravomoci (záměry realizuje prostřednictvím nadřízeného liniového pracovníka)
b) Projektová organizační struktura
= v rámci stávající organizační struktury, zpravidla liniově-štábního typu, vyčleňují pro přípravu a realizaci projektů speciálně k tomuto účelu vytvořené útvary (velké projekty, často)
Projektová skupina
-          vytvářená pro řešení jednotlivých projektů
-          přebírá za daný projekt komplexní zodpovědnost. Tomu odpovídá personální složení (pracovníci všech profesí potřebných pro přípravu a realizaci daného projektu jak zevnitř společnosti, tak zvenku)
-          *interdisciplinární, značně heterogenní tým.
-          má vyčleněné potřebné materiální a finanční prostředky.
-          zabývají se pouze daným projektem
-          jsou podřízeni pouze vedoucímu projektu!!!
c) Maticová organizační struktura
-          kombinace tradiční liniově-štábní struktury a projektové struktury, snažící se využívat kladné stránky obou těchto organizačních struktur.
-          znázornění organizování útvarů
o        svislá osa - dle funkční specializace (štábní útvary)
o        vodorovná osa - dle předmětné specializace (projektové týmy)
-          typická je dvojí podřízenost (= každý výkonný pracovník je podřízen jednak vedoucímu svého mateřského štábního útvaru - STÁLE, jednak vedoucímu projektu, na kterém pracuje - DOČASNĚ)
-          vzniká nebezpečí kompetenčních nejasností, kolizí či konfliktů.
=> kompetenčním problémům lze čelit tím, že bude přesně vymezena dělba pravomoci a odpovědnosti mezi horizontální a vertikální linií řízení. V zásadě jde o dva modely.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat