Zde se míní klamavost označení, jímž je poškozen soutěžitel nebo spotřebitel. Možnost vyvolání omylu místa původu zboží nebo služeb, osoby výrobce, poskytovatele služeb, zvláštních charakteristických znaků či jakosti. Označení může být použito jakýmkoliv způsobem (obal, tisk, fotografie, rozhlas, televize, ceníku, obchodních písemnostech apod.)
Vyvolání možnosti záměny spojuje dva jevy – klamavost a zaměnitelnost. V praxi jde nejvíce o napodobení cizího výrobku, jeho obalu, užití zvláštních cizích označení, která jsou typická pro nějaký výrobek nebo výrobce (logo, katalog, tiskopisy apod). Napodobením se rozumí neoprávněné využívání výsledků cizí tvůrčí práce, především nechráněných nehmotných statků.
Parazitování na pověsti je blízké vyvolání nebezpečí záměny, nedochází však k napodobení nebo převzetí cizího označení, ale pověst cizího výrobku se používá jako opora, opěrná reklama, např. naše výrobky jsou stejně dobré jako výrobky…….
K podplácení dochází v hospodářské soutěži. Cílem podplácení je získání neoprávněné výhody v soutěži na úkor jiných soutěžitelů. Prospěch – úplatek - může být materiální nebo nemateriální.
Ke zlehčování dochází v případě tzv. srovnávací reklamy, kdy jsou v soutěžním vztahu soutěžitelův podnik, výrobek, služba srovnávány s vlastními a ohodnoceny jako horší.
Porušování obchodního tajemství je jednání, kdy jednající další osobě nebo osobám sdělí, zpřístupní, pro sebe nebo pro jiného využije obchodního tajemství, které může být v soutěži využito v podobě materiálního prospěchu.
Ohrožování zdraví a životního prostředí je jednání, jimž soutěžitel zkresluje podmínky hospodářské soutěže tím, že provozuje výrobu, uvádí na trh výrobky nebo provádí výkony, které ohrožují zdraví, životní prostředí, aby tak získal neoprávněné výhody pro sebe nebo jiného na úkor dalších soutěžitelů.
Žádné komentáře:
Okomentovat