Nejvýznamnější představitel anglické renesance. Narodil se ve Stratfordu nad Avonem. Pocházel z řemeslnické rodiny. Do 13ti let chodil do základní školy, pak si začínal sám vydělávat. V 18ti letech se oženil a udělal si 3 děti. Pak opustil rodinu. Ve 24 letech se objevil v Londýně. Nechal se najímat jako herec. V té době vládla Alžběta, což byla velká milovnice divadla. Zpočátku opravoval dramata šlechticům, později mu Alžběta dovolila postavit divadlo Globe. Stává se z něho zámožný člověk. Zemřel ve Stratfordu.
Napsal 39 divadelních her. Je největším autorem tzv. alžbětínského divadla, byl spolumajitelem jedné z největších divadelních společností. Je označován za největšího světového dramatika. Jeho dramata překládal Sládek.
první období (do r. 1600):
komedie Zkrocení zlé ženy, Komedie plná omylů, Sen noci svatojánské, Kupec benátský, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic, Dva šlechtici veronští
vítězí rozum a chytrost nad lží a intrikami
vždy zde vítězí spravedlnost a láska jako nejkrásnější lidské hodnoty
renesanční pojetí ideálu osvobozeného člověka
historické hry o anglických panovnících: Jindřich VI., Richard III., Richard II., Jindřich IV. a Jindřich V
tři tragédie - Titus Andronicus, Julius Caesar, Romeo a Julie
druhé období (do r. 1608):
pesimistické a ponuré
tragédie Hamlet, kralevic dánský, Othello, Král Lear a Macbeth
temné komedie Konec vše napraví, Veselé paničky Winsdorské, Večer tříkrálový a Veta za vetu.
třetí období (do r. 1612):
naplněno touhou po usmíření a harmonii
romantické hry - Zimní pohádka, Cymbelín a Bouře
poslední historická hra Jindřich VIII
básnická činnost:
sbírka 154 sonetů, odraz milostných a přátelských citů
znaky shakespearovského dramatu:
neomezenost látky, času, místa
obraz pozemského života, kladných a záporných lid. vlastností
postavy žen (samostatně rozhodující) a lidové postavy (Falstaff)
příčinou renesanční tragédie je lid. vášeň nebo náhoda (ne osud)
komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických
jazyk veršovaný se střídá s prózou, lidový jazyk
trvá vliv antického dramatu (existence chóru)
motivy řeckého bájesloví
dílo je světské, neobyčejně rozmanití hrdinové jsou sami strůjci svých osudů, často rozporné životní povahy, jejich činy vyplývají z jejich charakterů
blankvers - pětistopý nerýmovaný jamb - metrická stopa o jedné slabice krátké a jedné dlouhé - nepřízvučné a přízvučné
Žádné komentáře:
Okomentovat