Realismus-
-v 19. století rozmach vědy a průmyslu
-sociální rozpory
-pozornost věnována typickému jednotlivci
-charakter hrdiny se proměnuje a vyvíjí
-objektivní přístup
-autor se neúčastní
-osobní názory jsou vyjádřeny volbou osobností
-osudy postav jsou dobově podmíněny
-prolínání s romantismem
-na rozdíl od romantismu se postavy pohybují v prostředí sobě vlastním
Hudba-Puccini,Buset
Malíři-Purkyně,Chitussi.Pinkas
Karel Havlíček Borovský
1821-1856-klasik české politické satiry
Nar. V Borové u Přibyslavi,studium na gymnáziu v Německém Brodě,kněžský seminář v Praze(vyloučen),pobyt v Rusku jako vychovatel-Obrazy z Rus(kritika carské samovlády),liberál
Po revoluci 1848-proti reakci vídenské vlády-pronásledován a souzen,1851 policejně odvezen do vyhnanství do Tyrol(Brixen,kde vznikly jeho satiry
Dílo:
Novinář:
Pražské noviny,Národní noviny,časopis Slovan-programové články v souboru Duch Národních novin
Literární kritik:
Boj o umění pravdivé,hodnotné-Kapitola o kritice
Překladatel:
Např.Gogolovy Mrtvé duše
Básník,satirik,epigramatik:
Epigramy-krátké,satirické útočné básně s pointou-
Havlíčkův kritický poměr k životu a světu-ironicky věnovány Církvi,Králi,Vlasti,Múzám,Světu(5 oddílů)
Utok na katolickou církev(Z historie literatury české),Byrokracii a stát(Etymologický,Selský,Demokratský),na nezdravé jevy v národním životě(Verba docent.exenpla trahunt,Poeta laureatus)
Lidovost:
-v demokratickém obsahu
-ve formě(př.modlitba,nápis,)
-ve stylových prostředcích:veršový i větný paralelismus,rytmická pravidelnost
-v jazyce:prvky lidového,hovorového jazyka
Satiry:vrchol tvorby
Tyrolské elegie,Křest sv.Vladimíra,Král Vávra
Společné znaky satir:
Výraz odporu proti jakémukoli násilí a útlaku,kolektivní historická a politická zkušenost národa.
Žádné komentáře:
Okomentovat