memoáry Všechny krásy světa (1981)-dříve cenzurované
báseň Úder (Býti básníkem): o bombardování Kralup, které Seiferta zastihlo na kralupském hřbitově, kde byl navštívit hrob své první lásky
báseň Už nikdy (Býti básníkem)-obě básně psány jako vzpomínky po 40ti letech
-popisuje situaci po bombardování Kralup, básník prochází mezi troskami města (už nikdy, válko!)
-civilní, jednoduchá, srozumitelná poezie
-licencia poetica-povoleny vulgární výrazy, nespisovná slova
-enjambement=přesah-výpověď přesahuje z jednoho verše do druhého, (přes hranici verše)
-popření, negace, personifikace,apostrofa, onomatopoia,
-užití expresivních slovsilný náboj
-časté opakování slov se stejným základem pro zdůraznění
-na závěr zlehčení
-spíše volné verše, bez rýmů, ale s melodií a rytmem
-pro Seifertovu tvorbu je charakteristická značná srozumitelnost,
-nejčastější motiv je láska, která se samozřejmě proměňuje s jeho zráním (až do pozdního věku-sbírka býti básníkem obsahuje motiv lásky i přesto, že Seifertovi bylo v době vydání již přes 80 let
-dalším častým motivem je láska k Praze
Josef Hora
-básník ,narozen na venkově,
„Jeden z největších jaké jsme od dob Máchových měli.“
Pracující den kolektivní a tendenční poezie
Dělnická madona paralela k biblickému příběhu Ježíše Krista
poenta:verš „Neboť jeho modlitbou bude čin.“
-II.období tvorby ,období mužného věku, více meditativnější, objevuje se prožitek času, čas totiž proměňuje člověka vše kolem nás, také zápas o překonání času
Struny ve větru
-úspornost ,přesnost, zkratkovitost
Kniha času a ticha odlehčenost, básník - ,meditativní poezie Jdu, jdeš, a jdeme, proč a kam –zda víš?
Žádné komentáře:
Okomentovat