Založeny na principu Fair hra – předpokládá, že veškeré relevantní informace jsou již zahrnuty do ceny aktiva. Je to tesk, který ukazuje nemožnost dojít k abnormálním ziskům s použitím dostupných informací.
Speciální případy fair hry – martingale, sub-martingale, náhodná procházka
Testy slabé efektivnosti – ověřují schopnost předpovídat výnosnosti
Náhodná procházka – historické chování výnosnosti aktiva není žádnou známkou chování budoucího.
Pravidlo filtru – ověřuje, zda je možné dosáhnout nadprůměrných zisků použitím strategií založených na minulých informacích
Testy střední efektivnosti –zjišťují, zda
-ceny dokonale odrážejí veřejné informace o ekonomické a finanční situaci firmy
-rychlost, s níž se ceny přizpůsobují, vylučuje možnost nadprůměrných zisků
analyzuje dopad veřejných oznámení na cenu aktiva
Testy silné efektivnosti – testy soukromých, neveřejných informací – insider – zda jsou abnormální zisky výsledkem důvěrných informací, profesionální manažeři – zda výkonnost portfolia odpovídá kvalitě managera
Neefektivnosti /anomálie/ kapitálového trhu
Dalším doplňkem při analýze efektivnosti kapitálového trhu je identifikace anomálií ve výkonnosti aktiv. Existuje statistická závislost mezi úrovní výnosnosti a přítomnosti určité charakteristiky
Známé jsou:
- Efekt malé firmy – velikosti firmy (míra velikosti firmy je dána tržní hodnotou jejich akcií, malé firmy mají vyšší výkonnost, ale také vyšší variabilitu – vyšší směrodatná odchylka výkonnosti)
- Efekt likvidity
- Lednový efekt (lednová výnosnost je vyšší než jiné měsíce)
- Efekt dne v týdnu (pondělí ztrátové nebo méně výnosné než jiné dny)
- Efekt víkendu
Žádné komentáře:
Okomentovat