Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky
1. princip CÍLEVĚDOMOSTI
- jasné stanovení cílů
- cíle dostatečně zdůvodnit, objasnit
2. princip SOUSTAVNOSTI (systematičnosti)
- výchovné podněty uspořádány do zdůvodněných systémů
- působení pedagoga na jedince co nejsoustavnější
- výchova usiluje o vědecký rozvoj jedince
3. princip AKTOVNOSTI
- opřít se o samostatnou činnost jedince
- aktivizovat jeho poznávací, citové a volné procesy
- opírat se o jeho zájem, stimulovat jej, …
4. princip  NÁZORNOSTI 
- nejdůležitější princip J.A. Komenského
-  vycházet ze smyslového vnímání předmětů a jevů skutečnosti
- opírat se o dosavadní představy a zkušenosti
- rozvíjet nazírací a představovací schopnosti
5. princip UVĚDOMĚLOSTI
- osvojené učivo ve formě jasných představ a přesných pojmů. Soudů a úsudků
- zkoumané jevy promýšlet
- získané vědomosti správně vyjadřovat
- využití vědomostí v praxi
6. princip TRVALOSTI
- opakování a procvičování
- důsledkem zachování předchozích základních principů
7. princip PŘIMĚŘENOSTI
- přiměřené pracovní tempo
8. princip EMOCONÁLNOSTI
- probouzet citové prožitky jedince
- opírat se o ně
- udržovat trvale radostnou atmosféru
9. princip JEDNOSTI VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
            25. Renesanční filozofie
            RENESANČNÍ FILOZOFIE 
            11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
            Renesance a humanismus (14. – 16.století)
            Renesanční „přírodní“ filosofie 
            GALILEO GALILEI (1564 - 1642) 
            10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
            10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
            Naturalismus - přírodní filozofie 
            Koperníkovský obrat
            Francis Bacon (1561 – 1626) 
            21. Křesťanská a renesanční filosofie 
            THOMAS MOORE 
            1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
            Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
            Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
            Články na hledaný výraz "Filosofie období renesance" naleznete na bezuceni.cz
 
Žádné komentáře:
Okomentovat