- cena je jediný prvek marketingového mixu, který vytváří příjmy
- všechny ostatní nástroje mixu se pouze promítají do nákladů
- cena je důležitá pro trh, neboť poskytuje informace o vývoji poptávky a nabídky
- cena je důležitá pro zákazníky (poskytuje informace o značce, kvalitě…)
- může souviset s určitým životním stylem
- je důležitá pro podnikatele (může být využita v hospodářské soutěži)
- s vývojem ekonomiky se mění základní trendy cenové tvorby
- do období průmyslové revoluce převažovala poptávka nad nabídkou (výrobků bylo poměrně málo a určujícím činitelem při stanovení ceny byl výrobce)
- průmyslová revoluce, zavádění hromadné výroby, uplatňování vědeckých metod řízením, vědecko-technický rozvoj vedli k převaz nabídky nad poptávkou u většiny výrobků a služeb
- výrobce musí přihlížet k převaze nabídky nad poptávkou a k silné konkurenci
- tržní cena je výraz určitého kompromisu mezi protichůdnými zájmy nabídky a poptávky
Cíle podniku při stanovení ceny
- při volbě politiky a určování metod stanovení ceny, musí podnik vycházet z cílů, jež chce v cenové oblasti dosáhnout
- zvolení cenového cíle musí být v souladu s celkovou strategií firmy
- často musí volit mezi krátkodobými zájmy na rychlé dosažení zisku a dlouhodobými zájmy na trvalou prosperitu firmy
Žádné komentáře:
Okomentovat