Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Pojem algoritmu, strukturované a objektově orientované algoritmy

3. Pojem algoritmu, strukturované a objektově orientované algoritmy. Algoritmizace vědecko-technických výpočtů a úloh hromadného zpracování dat.
Algoritmus je postup, pomocí kterého můžeme vyřešit zadaný problém.Každý dobrý algoritmus musí splňovat určité vlastnosti, tedy být: jednoznačný (deterministický), konečný (rezultativní) tj. vždy vedoucí k určitým výsledkům, obecný neboli hromadný, opakovatelný. V praxi se dále ještě doporučuje, aby algoritmus byl srozumitelný a přehledný, což umožňuje provádět v něm snadno opravy i úpravy. Pro vyjádření algoritmu je k dispozici celá řada různých prostředků. Algoritmus tak můžeme vyjádřit: graficky (vývojovým diagramem nebo kopenogramem), slovně, matematicky, programovacím jazykem.
Složitost algoritmů – je kvalitativní charakteristikou algoritmu. Sledujeme složitost časovou a prostorovou. Složitost se vyjadřuje jako matematická funkce, popisující závislost daného parametru (paměťového prostoru nebo spotřebované výpočetního času) na množství vstupních dat. Horní ohraničení této závislosti označujeme O(n). Stanovení složitosti můžeme provést experimentálně nebo analýzou zdrojového textu algoritmu. Složitost – závislost spotřeby systémových zdrojů na množsví vstupních dat (spotřeba času procesoru). Př. funkce konstantní(spotřebovává stále stejný čas), lineární (násobení konstantou).Určení složitosti – analyticky (z algoritmu), experimentálně
Jazyk Pascal dodržuje přísná pravidla zápisu programu. Obecně platí, že každý prvek programu se musí nejprve deklarovat a teprve potom s ním můžeme pracovat. V programu rozlišujeme část definic a deklarací, druhou část tvoří tělo hlavního programu, při psaní programu používáme klíčová slova vyhrazená pro pojmenování programových příkazů a symbolů, identifikátory předdeklerovaných datových prvků, procedur a funkcí, identifikátory, které si budeme v programu vytvářet sami. Program je rozdělen do šesti deklaračních částí: uses, label, const, type, var, procedure a function.
Uses – uvádí v programu seznam jednotek, které má překladač prohledávat při překladu programu.
Label – návěští, je posloupnost číslic v rozsahu 0 až 9999. Návěští definuje místo, ne které se provádí skok příkazem goto.

Žádné komentáře:

Okomentovat